Auteursrechten – Bart Steukers (CEO Agoria) pleit voor ‘staakt-het-vuren’

Bart Steukers, CEO van technologiefederatie Agoria, pleit vandaag in de discussies rond de toekomst van de auteursrechten voor “een bestand waarin we de (schijn)gevechten stoppen en we twee maanden de tijd nemen om rustig elkaars uitgangspositie te begrijpen.

Er zijn vandaag meer dan 200.000 vacatures in ons land. Dat zijn er meer dan er mensen wonen in Leuven en Mechelen samen. Meer dan een tiende daarvan zijn vacatures in de technologiesector, een record. En hoewel dat een enorm aanbod is, vinden we onvoldoende talenten. Dat zet een enorme rem op onze welvaart. Hoe minder mensen aan de slag, hoe slechter de economie en hoe moeilijker het voor bedrijven is om zaken te doen en bijvoorbeeld de meer dan tien procent loonsverhogingen door de indexatie te betalen.

“Binnen die oorlog woedt sinds kort een nieuwe veldslag. Want één van de weinige handvaten die de techsector heeft om talent aan te trekken, namelijk de optie om een deel van het loon te betalen via voordelige auteursrechten, wil de federale regering nog dit jaar door het venster gooien. Omdat het misbruik is? Fout. Dit is geen fraude, deze bedrijven zijn perfect in orde. Dit is de toepassing van de wet, meestal zelfs met een voorafgaand overleg en akkoord tussen het techbedrijf en de fiscale rulingdienst”, zegt Bart Steukers.

“Tienduizenden softwareontwikkelaars, IT’ers, designers en freelancers staan nu met getrokken messen tegenover de overheid. Er is veel woede en teleurstelling. We kregen het perspectief voorgeschoteld van fiscale hervorming met als doel een hoger nettoloon, en de eerste maatregel doet meteen fors het tegenovergestelde. Dit is een zeer ongezonde situatie op een zeer moeilijk moment vol indexaties, energiefacturen en toeleveringsproblemen. Het regent dan ook klachten, verwijten en opinies”, zegt hij.

Hij pleit voor een bestand waarin we de (schijn)gevechten stoppen en we twee maanden de tijd nemen om rustig elkaars uitgangspositie te begrijpen.

“Hoe kadert dit alles binnen de betrachting van de fiscale hervorming om het nettoloon van wie werkt omhoog te stuwen? Hoe moet dit helpen om ons land en de sector competitief te houden, wetende dat wij onmogelijk kunnen opboksen tegen de lonen net over de grens in Nederland, Duitsland en Frankrijk, waar onze sollicitanten in wervingsgesprekken naar verwijzen? Hoe trekken we wél talent aan uit binnen- en buitenland? Hoe schaffen we een bestaande koterij af en scheppen we tegelijk rechtszekerheid die jaren kan tellen? Hoe zorgen we voor een deftig overgangsmechanisme en geven we mekaar voldoende transitietijd? Hoe sluipwegen vermijden waardoor we even ver van huis zijn? Dat zijn vragen die een antwoord verdienen. Aan tafel en in overleg met de sector, niet via een tweet of persbericht dat stelt dat het over 13 maanden gedaan zal zijn….”

“Wij willen als dé Belgische groeisector onze 21.370 vacatures invullen en ons deel doen om de tewerkstelling van acht op tien te bereiken, zoals de regering wil. Wij willen de regering ook steunen in haar hervormingsagenda. Maar laat ons de kloof met het buitenland verkleinen en de visvijver van talent vergroten. Niet omgekeerd”, besluit de CEO.