Agoria, Beci en Comeos: “Brussel moet opbrengst kilometerheffing vrachtwagens investeren in mobiliteit”

Mobiliteitsproblemen hoofdstad steeds meer reden voor delokalisatie bedrijven

Deze donderdag buigt de Brusselse regering zich over de verdeling van de opbrengst van de kilometerheffing op vrachtwagens die vanaf april 2016 in het gewest wordt geïnd. Technologiefederatie Agoria, de Brusselse ondernemersorganisatie Beci en handels- en dienstenfederatie Comeos vragen dat de Brusselse regering de opbrengsten van deze heffing volledig herinvesteert in mobiliteit. “Met name in maatregelen om de filedruk te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren,” zeggen Floriane de Kerchove, directrice van Agoria Brussel, Olivier Willocx, CEO van Beci, en Charles Petit, Head Comeos Brussel. “Dat kan onder meer door de invoering van intelligente mobiliteitsoplossingen zoals een dynamisch verkeersbeheer en aangepaste verkeerslichtenregeling en door de levering van handelszaken buiten de spitsuren te vergemakkelijken.” Uit een recente enquête van Agoria bleek nog dat zes op de tien Brusselse ondernemingen door mobiliteitsproblemen moeilijker personeel vindt en delokalisatie uit Brussel overweegt.

Vanaf april wordt er in de drie gewesten een kilometerheffing op vrachtwagens ingevoerd.

Smart city = intelligent mobiliteitsbeleid

Agoria, Beci en Comeos vragen dat het Brussels gewest zijn deel van deze opbrengsten investeert in het mobiliteitsbeleid. “Smart Cities hebben een intelligent mobiliteitsbeleid,” vinden Beci, Comeos en Agoria. “Intelligente verkeerslichten, oprichting van een mobiliteitslaboratorium, planning van het mobiliteitsbeleid op gewestelijk en grootstedelijk niveau, coördinatie van de verkeersinformatie, intelligente kilometerheffing, … het zijn enkele van de elementen die in een totaalplan moeten worden geïntegreerd. En bovendien zijn er in Brussel heel wat bedrijven actief die de nodige technologische instrumenten voor zo’n plan kunnen aanreiken.”

Agoria, Beci en Comeos vragen ook dat de regering investeert in grotere infrastructuurwerken. “In de toekomst zal een systeem van intelligente kilometerheffing ongetwijfeld ook voor personenwagens gelden. Het Brussels gewest moet met deze opbrengsten werk maken van de verdere uitbouw van het openbaar vervoer en fietssnelwegen, maar ook het onderhoud van de autotunnels.”

Mobiliteitsprobleem = prioriteit nummer één

Het mobiliteitsprobleem groeide in de afgelopen jaren uit tot de prioriteit nummer één voor Brusselse ondernemingen. In vergelijking met 2012 duren de woon-werkverplaatsingen voor negen op de tien werknemers vandaag in Brussel gemiddeld 25% langer.Volgens de ondernemingen heeft deze situatie grote gevolgen voor de economische aantrekkelijkheid van Brussel: zo hebben twee op de drie ondernemingen moeite om medewerkers te vinden of te behouden en is 60% van mening dat dit probleem hen ertoe kan aanzetten om Brussel te verlaten.

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Agoria opgelucht over akkoord tussen EU en VS: « Maar nood aan actie blijft enorm »
De Belgische technologiefederatie Agoria is opgelucht dat er een handelsakkoord is bereikt tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Het nieuwe akkoord voorkomt verdere escalatie en brengt opnieuw meer stabiliteit voor ondernemers aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Maar het akkoord is hoe dan ook een rem op de handelsrelatie tussen de VS en de EU. Er is nood aan actie.
press.agoria.be
Website preview
Website preview
Importtarieven: "economische ramp dreigt" - Agoria
"Het is nu aan de Belgische en Europese overheden om rationeel en intelligent te reageren, zonder het conflict te laten escaleren. Meer dan ooit is het nu zaak om, zoals Agoria al jaren bepleit, onze interne markt te vervolledigen en om onze markten de diversifiëren. Het IMF noemt de huidige handelsbarrières en marktverstoringen binnen de EU nog equivalent aan een 44% invoertarief op goederen en 110% tarief op diensten. We kunnen dus nog veel interne Europese barrières tussen lidstaten wegwerken. En we moeten ook verder kijken: er liggen verschillende andere handelsakkoorden op tafel. Diegene die rond zijn, met MERCOSUR, Mexico en Chili, moeten snel afgewerkt worden. België heeft nog steeds CETA met Canada niet volledig geratificeerd. En ook de onderhandelingen met Australië, India, Indonesië, Thailand en Maleisië moeten we zo snel mogelijk afronden.", besluit Bart Steukers.
press.agoria.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Agoria in het kort

Agoria wil met en voor zijn meer dan 2100 lidbedrijven uit de Belgische technologische industrie merkbaar en duurzaam impact hebben op economische en maatschappelijke uitdagingen. Daarom verdedigt ze als Belgische technologiefederatie de sociale en economische belangen van de technologische industrie in België. Met meer dan 330.000 medewerkers is die een van de grootste sectoren van België en Agoria de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Zo'n 70 procent van de lidbedrijven van Agoria zijn kmo's.

Neem contact op met

Kantoren: Amber-gebouw, Hermeslaan 7, 1831 Diegem Zetel: Ravensteinstraat 4, 1000 Brussel

www.agoria.be