Agoria, Beci en Comeos: “Brussel moet opbrengst kilometerheffing vrachtwagens investeren in mobiliteit”

Mobiliteitsproblemen hoofdstad steeds meer reden voor delokalisatie bedrijven

Deze donderdag buigt de Brusselse regering zich over de verdeling van de opbrengst van de kilometerheffing op vrachtwagens die vanaf april 2016 in het gewest wordt geïnd. Technologiefederatie Agoria, de Brusselse ondernemersorganisatie Beci en handels- en dienstenfederatie Comeos vragen dat de Brusselse regering de opbrengsten van deze heffing volledig herinvesteert in mobiliteit. “Met name in maatregelen om de filedruk te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren,” zeggen Floriane de Kerchove, directrice van Agoria Brussel, Olivier Willocx, CEO van Beci, en Charles Petit, Head Comeos Brussel. “Dat kan onder meer door de invoering van intelligente mobiliteitsoplossingen zoals een dynamisch verkeersbeheer en aangepaste verkeerslichtenregeling en door de levering van handelszaken buiten de spitsuren te vergemakkelijken.” Uit een recente enquête van Agoria bleek nog dat zes op de tien Brusselse ondernemingen door mobiliteitsproblemen moeilijker personeel vindt en delokalisatie uit Brussel overweegt.

Vanaf april wordt er in de drie gewesten een kilometerheffing op vrachtwagens ingevoerd.

Smart city = intelligent mobiliteitsbeleid

Agoria, Beci en Comeos vragen dat het Brussels gewest zijn deel van deze opbrengsten investeert in het mobiliteitsbeleid. “Smart Cities hebben een intelligent mobiliteitsbeleid,” vinden Beci, Comeos en Agoria. “Intelligente verkeerslichten, oprichting van een mobiliteitslaboratorium, planning van het mobiliteitsbeleid op gewestelijk en grootstedelijk niveau, coördinatie van de verkeersinformatie, intelligente kilometerheffing, … het zijn enkele van de elementen die in een totaalplan moeten worden geïntegreerd. En bovendien zijn er in Brussel heel wat bedrijven actief die de nodige technologische instrumenten voor zo’n plan kunnen aanreiken.”

Agoria, Beci en Comeos vragen ook dat de regering investeert in grotere infrastructuurwerken. “In de toekomst zal een systeem van intelligente kilometerheffing ongetwijfeld ook voor personenwagens gelden. Het Brussels gewest moet met deze opbrengsten werk maken van de verdere uitbouw van het openbaar vervoer en fietssnelwegen, maar ook het onderhoud van de autotunnels.”

Mobiliteitsprobleem = prioriteit nummer één

Het mobiliteitsprobleem groeide in de afgelopen jaren uit tot de prioriteit nummer één voor Brusselse ondernemingen. In vergelijking met 2012 duren de woon-werkverplaatsingen voor negen op de tien werknemers vandaag in Brussel gemiddeld 25% langer.Volgens de ondernemingen heeft deze situatie grote gevolgen voor de economische aantrekkelijkheid van Brussel: zo hebben twee op de drie ondernemingen moeite om medewerkers te vinden of te behouden en is 60% van mening dat dit probleem hen ertoe kan aanzetten om Brussel te verlaten.

Share

Latest News

Website preview
Agoria Vlaanderen verwelkomt Vlaams defensieplan
“Vlaamse veiligheidstechnologie kan voortrekkersrol spelen”
press.agoria.be
Website preview
Reactie Agoria Amerikaanse importtarieven: "Niet bij de pakken blijven zitten"
Agoria wil tegenmaatregelen, onderhandelde oplossing en nieuwe handelsakkoorden
press.agoria.be
Website preview
Nationale stakingsdag - Agoria roept op om geen stokken in eigen wielen te steken
Op 31 maart wordt een nationale stakingsdag georganiseerd, die een belangrijk deel van de Belgische technologische industrie dreigt stil te leggen. Onze sector verloor vorig jaar 8.000 jobs en de vooruitzichten voor dit jaar blijven somber. We zitten in de moeilijkste periode van de laatste 10 à 15 jaar. Agoria wil begrip opbrengen voor de bezorgdheden die aan de basis liggen van deze actie, maar een staking die onze bedrijven platlegt is niet de oplossing. Integendeel, ze zal onze industrie, onze bedrijven en onze werknemers alleen maar verder schade toebrengen, terwijl we het al zo moeilijk hebben.
press.agoria.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Agoria in het kort

Agoria wil met en voor zijn meer dan 2100 lidbedrijven uit de Belgische technologische industrie merkbaar en duurzaam impact hebben op economische en maatschappelijke uitdagingen. Daarom verdedigt ze als Belgische technologiefederatie de sociale en economische belangen van de technologische industrie in België. Met meer dan 330.000 medewerkers is die een van de grootste sectoren van België en Agoria de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Zo'n 70 procent van de lidbedrijven van Agoria zijn kmo's.

Neem contact op met

Kantoren: Amber-gebouw, Hermeslaan 7, 1831 Diegem Zetel: Ravensteinstraat 4, 1000 Brussel

www.agoria.be