Meer dan 40 nieuwe Europese wetten in 5 jaar tijd: Belgische techbedrijven kunnen niet volgen
Agoria eist ambitieuze digitale vereenvoudiging

Volgende week dinsdag komt de Europese Commissie met een langverwacht “Digital Simplification Package”. Ze wil de administratieve regeldruk naar beneden door complexe en overlappende wetgeving te vereenvoudigen. Daarnaast wil ze ook juridische duidelijkheid tussen lidstaten en Europese bedrijven helpen om op wereldniveau competitief te zijn. De nadruk ligt daarbij op data, AI en cybersecurity.
De Europese digitale regelgevingen volgden elkaar de voorbije jaren in hoog tempo op. Op 2 augustus 2025 traden nieuwe verplichtingen van de Al Act in werking, gevolgd door de Data Act in september. Er kwam ook een karrenvracht nieuwe regelgevingen rond cyberbeveiliging bij, zowel horizontaal (NIS2, CRA, CSA, CER) als sectorspecifiek (RED DA, DORA). Nog andere verordeningen (nieuwe of herziene) leggen cyberbeveiligingsvereisten op (medische hulpmiddelen, R155/R156, CPSR, Machineverordening, Al Act). Al deze wetten en richtlijnen overlappen elkaar erg vaak, brengen een aanzienlijke administratieve last met zich mee en stellen bedrijven voor soms onmogelijke implementatie-uitdagingen door de enorm krappe deadlines.
“De maatregelen van volgende week komen, als ze zo ambitieus zijn als we hopen, geen dag te laat voor onze technologiebedrijven”, zegt Bart Steukers, CEO van Agoria. “De voorbije 5 jaar werden onze bedrijven met meer dan 40 nieuwe wetteksten overspoeld. De kost voor de hele Europese economie loopt in de tientallen miljarden. Agoria roept daarbij op om eens écht schone kuis te houden.”
Agoria ziet een enorme compliance-uitdaging opdoemen. Veel bedrijven, zeker de vele kmo’s in ons land, zijn er nauwelijks op voorbereid. Daarom formuleert de technologiefederatie enkele concrete eisen aan de Belgische politici die ons land in Europa vertegenwoordigen:
- Pas de tijdlijn van de AI Act aan
Bedrijven hebben voldoende voorbereidingstijd nodig voor de nieuwe regels. De AI Act legt vanaf augustus 2026 verplichtingen op aan hoog-risico-AI-systemen, maar de eerste geharmoniseerde normen worden pas tegen midden 2026 verwacht. Dat betekent dat bedrijven nauwelijks tijd hebben om hun systemen hieraan aan te passen.
Agoria pleit er daarom voor: om de verplichtingen uit de AI Act pas 12 maanden na de publicatie van deze normen te laten ingaan. - Stem horizontale en sectorspecifieke regels beter op elkaar af
Algemene wetgeving, zoals de AI Act, GDPR en Cyber Resilience Act, overlapt sterk met sectorspecifieke regels, zoals de Machinerichtlijn en de Verordening medische hulpmiddelen.
Die verschillende wetten hanteren soms tegenstrijdige vereisten, waardoor bedrijven niet altijd weten welke regels nu voorrang hebben.
Agoria vraagt daarom: om de AI-vereisten te integreren in de sectorspecifieke wetgeving. Agoria wil ook duidelijke definities en eenduidige terminologie over alle regelgevingen heen, zodat bedrijven weten waar ze aan toe zijn. - Stop met driedubbele rapportering over hetzelfde incident
Vandaag moeten bedrijven vaak meerdere keren rapporteren over hetzelfde cyberincident. Dat komt doordat verschillende regelgevingen – zoals NIS2, de Cyber Resilience Act (CRA) en de GDPR – elk hun eigen definities, drempels, termijnen en inhoudelijke eisen opleggen.
Agoria pleit voor: een ‘only once’-principe, waarbij bedrijven één keer moeten rapporteren bij één centrale entiteit met één uniform model zodat die melding meteen geldig is voor alle wettelijke kaders. - Zorg voor gelijke toepassing van de regels in alle lidstaten
De Europese regels moeten overal op dezelfde manier worden toegepast. Vandaag zien we echter dat sommige lidstaten bij de omzetting van Europese richtlijnen verder gaan dan wat Europa vraagt. Een goed voorbeeld is de versnippering van NIS2-audits: bedrijven die in meerdere landen actief zijn, worden geconfronteerd met 27 verschillende nationale eisen – terwijl de richtlijn overal dezelfde basis heeft.
Agoria vraagt daarom: een gelijk speelveld in alle lidstaten, met wederzijdse erkenning van audits en zonder extra nationale verplichtingen die onnodige kosten en administratie veroorzaken.
“We willen allemaal onze Belgische en Europese industrie redden, maar zoals we nu bezig zijn, zal het niet lukken. Het rapport van Draghi legde de vinger op de zere wonde. Als de administratieve vereenvoudiging niet voldoende ambitieus is en we onze 27 markten niet verder één kunnen maken, ook op administratief vlak, zal het niet genoeg zijn om het verschil te maken en rijden onze bedrijven zich vast in een papieren moeras.”, besluit Bart Steukers.
Jan Gatz