Agoria: Bijna 500 openstaande vacatures in Belgische voertuigindustrie

Momenteel heeft een dertigtal bedrijven uit de voertuigindustrie 481 openstaande vacatures in ons land, zo blijkt uit een rondvraag van technologiefederatie Agoria naar aanleiding van de start van het Autosalon. Het gaat zowel om jobs bij grote productiebedrijven en R&D-afdelingen als om functies bij toeleveranciers. Kandidaten kunnen via de website www.beautomotive.be  solliciteren. De producent van aandrijfsystemen Punch Powertrain, truckbouwer Volvo Group en ingenieursbedrijf Altran zijn enkele van de bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent.

Punch Powertrain, een producent van variabele transmissies en hybride aandrijfsystemen voor personenvoertuigen, heeft in Sint-Truiden dit jaar meer dan 150 vacatures. Yves Frenay, HR Director: “We zijn een internationaal georiënteerd bedrijf en willen nieuwe medewerkers aantrekken. Niet alleen door goede arbeidsvoorwaarden aan te bieden, maar ook door hen de mogelijkheid te bieden in een hightechomgeving te werken. We werken aan de producten van morgen, van conceptfase tot effectieve realisatie. Punch is in die zin een snoepwinkel voor ingenieurs.”

Ook Volvo Group heeft momenteel 150 openstaande vacatures. HR-manager Christian Gobert: “De vraag naar Volvo-vrachtwagens zit momenteel in de lift. Om onze klanten de vrachtwagens te kunnen leveren die ze vragen, zullen we begin maart onze productie verhogen.  Hiervoor willen we 150 nieuwe medewerkers rekruteren die zullen tewerkgesteld worden als productiemedewerker of als materiaalbehandelaar in de verschillende afdelingen van het bedrijf. Elke nieuwe medewerker doorloopt eerst een opleidingstraject in ons training center, gevolgd door een training on-the-job. Daarna komen ze terecht in een boeiende technische omgeving, met leidinggevenden en collega’s die een passie hebben om trucks te bouwen.”

Altran, wereldspeler op vlak van R&D-engineeringdiensten met een groot klantenbestand in de voertuigsector, zoekt momenteel 15 ingenieurs voor projecten in deze sector. “Onze ingenieurs moeten bij onze klanten projecten uitvoeren, onder meer rond connectiviteit, embedded software, procesoptimalisatie, innovatieve productontwikkelingen en onderzoeksprojecten,” zegt Johan Van Oefelen, Division Director van Transport, Industry, Mobility and Electronics bij Altran. “Ook in 2016 zijn wij op zoek naar innovatieve koppen met een passie voor de automobielsector. We werven dit jaar 15 ingenieurs aan om de meest uitdagende projecten in de automobielsector aan te pakken.”

Hoe solliciteren?

De vacatures van de voertuigbedrijven worden gepost in de rubriek “jobs” op de website www.BEAutomotive.be. Geïnteresseerde kandidaten (schoolverlaters, alumni en werkzoekenden) kunnen contact opnemen met de bedrijven via de link of het e-mailadres vermeld in de vacatures.

Via het online contentplatform ‘Be Automotive’ promoten de federaties Agoria en Febiac de voertuigsector in ons land. Zowel het grote publiek als potentiële investeerders worden op www.beautomotive.be aangesproken. Het platform besteedt aandacht  aan innovatie, nieuws en weetjes, jobs en exportinitiatieven uit de Belgische voertuigsector. Die industrietak telt in ons land ruim 300 Belgische en internationale bedrijven en vertegenwoordigt 70.000 jobs. Op de website verschijnen ook interviews en columns van bedrijfsleiders uit de voertuigsector.

Volg BeAutomotive ook via Twitter: @be_automotive of hashtag #BeAutomotive