Agoria hoopt dat voornemens relanceplan omgezet worden in concrete investeringen

PERSBERICHT - 23 JUNI 2021

Agoria reageert tevreden dat de Europese Commissie het Belgische relanceplan goedkeurt. Met dat plan zal ons land 5,9 miljard euro ontvangen om voornamelijk te investeren in digitale en groene overgangsprojecten. Voor Bart Steukers, CEO van Agoria, komt het er nu op aan om de voornemens in concrete investeringen om te zetten.

Agoria vindt het goed dat respectievelijk 50 en 27 procent van de middelen worden toegewezen aan de groene en de digitale transitie, wat een stuk meer is dan wat Europa oplegt (37 en 20 procent). Hoewel onze behoeften op dit domein aanzienlijk zijn, zal het plan voor herstel en veerkracht van België zeker bijdragen aan de groene en de digitale transitie.

Volgens de technologiefederatie is de grootste uitdaging nu de praktische uitvoering van het plan door de federale en gewestelijke overheden. Agoria heeft daarrond drie aanbevelingen klaar.

Ten eerste is het van essentieel belang om snel vooruit te gaan en niet achterop te raken. Hoe sneller projecten klaar zijn en dus gefinancierd worden, hoe sneller ze zullen bijdragen aan het economisch herstel en de groene en de digitale transitie en ze op hun beurt andere investeringen mogelijk zullen maken.

Daarnaast wijst Agoria erop dat de Belgische technologische industrie oplossingen voor de transitie ontwikkelt en levert. Het is belangrijk dat onze ondernemingen de kansen die het plan biedt, kunnen grijpen en kunnen profiteren van de investeringen die eraan komen.

Ten slotte vraagt de federatie om het plan te monitoren op basis van duidelijk omschreven maatschappelijke doelstellingen. Terwijl de klimaatdoelstellingen voor 2030-2050 al grotendeels zijn vastgelegd of daaraan wordt gewerkt, dringt Agoria erop aan dat België ook digitale-transformatiedoelstellingen vaststelt op basis van de Europese strategie 'digitaal decennium'. Die monitoring moet de coherentie van de projecten verzekeren en aanvullende behoeften aan het licht brengen.

Belga 13/6/21 - Dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden.