Agoria over regeerverklaring: “Begroting op koers, concurrentiekracht blijft onzeker”

“Het is goed dat er een begrotingsakkoord is,” reageert Marc Lambotte, CEO van Agoria, op de regeerverklaring van premier Charles Michel. Agoria vreest wel dat de concurrentiepositie van de bedrijven die voor veel werkgelegenheid zorgen onvoldoende beschermd wordt door een te zwakke aanpassing van de Wet van 96. Ook waarschuwt Agoria voor een onrechtvaardige fiscaliteit. “We vrezen dat de reële loonkosthandicap nauwelijks verder aangepakt wordt. Ook is er onzekerheid rond de vennootschapsbelasting; we moeten vermijden dat grotere bedrijven die vandaag al netjes hun belastingen betalen fiscaal afgestraft worden.”

Agoria schuift twee prioriteiten uit de regeerverklaring naar voren: de hervorming van de zogenaamde wet van ’96 rond de loonkosthandicap en de hervorming van de vennootschapsbelasting. Lambotte: “We verwelkomen een aanpassing van de wet van ’96 om ontsporingen te vermijden. Er lijkt echter geen prioriteit gegeven te worden aan het afbouwen van de reële handicap, die tien procent bedraagt. Momenteel kost die handicap ons land nog steeds heel wat banen. We vragen dat de regering ver genoeg gaat om de handicap op termijn volledig weg te werken.”

Agoria begrijpt dat de hervorming van de vennootschapsbelasting meer tijd vraagt. “Door de koppeling van dit thema aan enkele nieuwe dossiers zoals de meerwaardebelasting, is het duidelijk dat er meer tijd en rekenwerk nodig is.”

De realiteit is dat ons land, maar ook de  andere Europese lidstaten, onder druk van de EU haar fiscaal nichebeleid moet bijsturen. Allerlei aftrekposten, zoals de notionele intrestaftrek, moeten worden afgebouwd waardoor de fiscale druk voor alle ondernemingen gaat stijgen. Terwijl die in ons land al tot de hoogste van de EU behoort. Daarom is Agoria voor een aanpassing van de vennootschapsbelasting tot 20% zonder abnormale aftrekposten voor alle bedrijven.