Agoria: “Zomerakkoord blaast frisse wind door bedrijfsleven”

Technologiefederatie Agoria is "over het algemeen tevreden" over het zomerakkoord van de federale regering. "Dit zomerakkoord blaast een frisse wind in het bedrijfsleven", zegt CEO Marc Lambotte. De hervorming van de vennootschapsbelasting wordt positief onthaald, al rekent de technologiefederatie erop dat de tweede stap in de verlaging van de vennootschapsbelasting voor grote bedrijven in 2020 ook echt plaatsvindt. Daarnaast is Agoria tevreden dat de regering een regeling van Agoria rond het langer werken in de metaal-, machine- en elektrische bouw uitbreidt naar alle ondernemingen en dat de taxshift een extra boost krijgt om de koopkracht en competitiviteit nog verder te versterken.

Vennootschapsbelasting: welgekomen hervorming
De meest opvallende hervorming is die van de vennootschapsbelasting. Voor grote bedrijven daalt het basistarief in 2018 van 33,99 naar 29 procent, in 2020 wordt dat 25 procent. Het verlaagde tarief voor kmo's daalt volgend jaar van 25 naar 20 procent voor de eerste schijf van 100.000 euro winst. Volgens Agoria is het goed dat de daling van de vennootschapsbelasting voor zowel grote als kleine bedrijven start op hetzelfde moment. "Kmo's en grote ondernemingen hebben mekaar immers nodig", zegt Lambotte. "Maar we rekenen erop dat de tweede stap voor grote bedrijven, namelijk de daling van 29 procent naar 25 procent in 2020, tijdens de volgende regeerperiode ook echt gebeurt. Belofte maakt schuld, want bedrijven met meer dan 50 werknemers creëren meer dan tachtig procent van de jobs in ons land en bovendien vragen internationale investeerders zekerheid. Het aantrekken van investeringen blijft zeer belangrijk voor behoud van de tewerkstelling en dus welvaart van ons land. Volgt die tweede stap niet, dan blijft in de vennootschapsbelasting een verschil van 9 procent tussen grote bedrijven en kmo’s. Sommigen minder lasten laten dragen dan anderen is een garantie voor een jobstop, terwijl de jobmotor net terug aanslaat.”

Langer werken: naar voorbeeld van Agoria

De regering voert ook een regeling uit van de sociale partners in de technologiesector over langer werken voor oudere werknemers, om de kloof tussen de effectieve (gemiddeld 59 jaar) en wettelijke pensioenleeftijd (65 jaar) te verkleinen. Medewerkers in de metaal-, machine- en elektrische bouw die minstens 60 (in geval van voltijds naar 4/5e) en 58 (voor voltijdse werknemers in geval van omschakeling van ploegen- en nachtarbeid naar aangepast lichter werk) jaar oud zijn en hun loopbaan met loonsvermindering aanpassen, zullen een aanvullende vergoeding krijgen afkomstig van het fonds voor bestaanszekerheid Deze vergoeding is vrijgesteld van sociale bijdragen en wordt niet als loon beschouwd. De regering breidt dit nu uit naar alle sectoren en ondernemingen, via een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) of arbeidsreglement.

Taxshift: in totaal 9,3 miljard euro voor koopkracht en competitiviteit

Agoria verwelkomt ook de uitvoering van de eerder aangekondigde tweede en derde fase van de taxshift. Na de eerste fase van deze fiscale en parafiscale belastingverschuiving uit 2016 komen er nu bijkomende maatregelen ten gunste van de koopkracht en de competitiviteit van de ondernemingen. In totaal zal 9,3 miljard euro worden besteed aan de koopkracht en de relance van de competitiviteit.

Tot slot is Agoria ook tevreden met de uitbreiding van de mogelijkheid tot delen van winst met medewerkers, de invoering van een progressievere opbouw van de opzeggingstermijn tijdens de zes eerste maanden van de aanwerving van een nieuwe medewerker, en "alle maatregelen die de flexibilisering van de arbeidsmarkt versterken".