Antwerp Pride: Technologiefederatie Agoria en ABVV-Metaal samen op feestwagen

In Antwerpen vindt komende zaterdag de tiende editie plaats van de Antwerp Pride-parade. Agoria en ABVV-metaal delen er een feestwagen. “Wij trekken als technologiesector aan hetzelfde zeel en omarmen diversiteit, los van culturele, etnische, religieuze en seksuele oriëntatie. Voor onze sector is diversiteit en openheid erg belangrijk”, zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. “Op de werkvloer moet elke vorm van discriminatie worden weggewerkt, ook homodiscriminatie”, vindt ook Herwig Jorissen, voorzitter van ABVV-Metaal. “Holebi’s en transgenders horen welkom te zijn in alle organisaties.” Die openheid toont zich ook meer en meer op de bedrijfsvloer. Volgens een bevraging van Agoria bij bedrijfsleiders en personeelsmanagers van technologiebedrijven zeggen drievierde (77%) van de werkgevers dat een ‘outing’ van een medewerker vandaag gebeurt zonder negatieve reacties van collega’s.

Technologiefederatie Agoria voerde als partner van de Antwerp Pride een enquête uit bij haar leden rond holebi’s op de werkvloer. “De algemene teneur bij technologiebedrijven is dat iedereen welkom is, zolang zij of hij maar de juiste competenties en motivatie heeft. 38 procent van de bedrijven voert hiernaast nog een actief diversiteitsbeleid (in al zijn aspecten). In deze bedrijven schenkt meer dan de helft (56%) aandacht voor voldoende diversiteit in hun rekruteringsproces en worden managers met personeelsverantwoordelijkheid gesensibiliseerd rond het thema (51%). In tien procent van deze bedrijven worden campagnes rond diversiteit gevoerd. In 8 procent van de bedrijven wordt in het diversiteitsbeleid specifiek aandacht geschonken aan holebi’s.”

Creativiteit leidt tot innovatie en groei

En ook op de werkvloer, tussen collega’s, kunnen holebi’s meestal gewoon zichzelf zijn, blijkt uit de enquête. Op de vraag of werknemers zich op de werkvloer kunnen ‘outen’ als holebi zonder negatieve reacties van hun collega’s, antwoorde 77 procent van de bedrijven positief. Lambotte: “Dat betekent dat het in een minderheid van de bedrijven wel moeilijk blijft om zich te outen. Het blijft dus belangrijk om aandacht te schenken voor het thema, want vanzelfsprekend is het in onze maatschappij nog steeds niet.”

“Wij bij Agoria zijn duidelijk: diversiteit in al zijn kleuren gaat over samenwerken. De openheid op de werkvloer voor nieuwe ideeën en nieuwe mensen laat onze maatschappij toe om gebruik te maken van kennis, creativiteit en talent en dat is wat leidt tot innovatie en groei.”

Betere sfeer tussen collega’s

Agoria vroeg in zijn enquête ook om een schatting te geven van het aantal holebi’s op de werkvloer. Dertien procent denkt geen holebi’s in het personeelsbestand te hebben. 36 procent van de bedrijven schat het aantal op 1 tot 3 procent. Nog eens 31 procent denkt aan vier tot zeven procent. Lambotte: “Waarschijnlijk maken deze laatste bedrijven de beste inschatting, want algemeen wordt ervan uit gegaan dat drie tot acht procent van de bevolking holebi is. Een gemiddeld bedrijf met 200 werknemers zou ongeveer 16 holebi’s tellen.” Voldoende diversiteit is in elk geval een belangrijk aandachtspunt in de bedrijfswereld. Op de vraag of diversiteit met holebi's voor een betere sfeer op de werkvloer zorgt, antwoordde 68% volmondig ja.

2Empress verzorgt muziek

Agoria is partner van de Antwerp Pride en neemt zondag voor de derde keer deel, net om die openheid te benadrukken. Agoria ontwikkelde ook de app voor het evenement, die de 100.000 verwachte bezoekers voorziet van nieuws, programma en info over openbaar vervoer, ook in noodsituaties. De parade zelf start om 14 uur vanop de Vlaamsekaai en eindigt op de Orteliuskaai. Charline en Justine, het Antwerps dj-duo van 2Empress, verzorgt de muziek op de wagen van Agoria en ABVV-Metaal, die rijdt als vijfde in de stoet.