Audi Brussel : Reactie Agoria

Tijdens een buitengewone ondernemingsraad kondigde de Audi-groep dinsdag aan het einde van de dag zijn voornemen aan om zijn vestiging in Vorst te herstructureren. Een stopzetting van de activiteiten is niet uitgesloten. Bijna 3000 banen staan op het spel.

“Dit is een echte mokerslag voor alle werknemers van Audi Brussels. Wij delen de schok en de onzekerheid waarmee zij worden geconfronteerd en willen hen verzekeren dat wij alles in het werk zullen stellen om hen te ondersteunen en te begeleiden in de komende maanden”, zegt Bart Steukers, CEO van Agoria, de federatie van technologiebedrijven. "Deze aankondiging is een sterk en duidelijk signaal voor onze leiders dat onze industrie in België duurzaam moet worden versterkt".

Agoria wil ook benadrukken wat er verloren zou kunnen gaan als de fabriek van Audi Brussels definitief zou sluiten. "We hebben het hier over het talent en de knowhow van bijna 3000 werknemers, een onschatbare menselijke en technische rijkdom. De fabriek in Vorst onderscheidt zich niet alleen door zijn gekwalificeerde arbeidskrachten, maar ook door zijn baanbrekende realisaties: ze is de eerste koolstofneutrale fabriek ter wereld, ze heeft de eerste volledig elektrische SUV van de groep geproduceerd en herbergt de eerste assemblagelijn voor batterijen van de groep. Deze verwezenlijkingen getuigen van het strategisch belang van deze vestiging voor de Belgische technologiesector”, meent Bart Steukers.

Daarnaast is Agoria vastbesloten haar verantwoordelijkheid te nemen om een toekomst te verzekeren voor de werknemers van Audi Brussels en om ervoor te zorgen dat een industriële activiteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijft.

Agoria in het kort

Agoria wil met en voor zijn meer dan 2100 lidbedrijven uit de Belgische technologische industrie merkbaar en duurzaam impact hebben op economische en maatschappelijke uitdagingen. Daarom verdedigt ze als Belgische technologiefederatie de sociale en economische belangen van de technologische industrie in België. Met meer dan 330.000 medewerkers is die een van de grootste sectoren van België en Agoria de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Zo'n 70 procent van de lidbedrijven van Agoria zijn kmo's.