Belgische automobielindustrie gaat ruim 5% vooruit

PERSBERICHT - 10 JANUARI 2020

Volgens de ramingen van Agoria is de omzet van de automobielsector in 2019 met 5,5% tot 6% gestegen bij een stabiel werkgelegenheidsvolume. De assemblageactiviteiten in België lieten een sterke opleving zien na een zwak 2018. In de overige deeltakken van de Belgische automobielindustrie is de toestand echter minder rooskleurig.

Ben Van Roose (Manager Manufacturing, Agoria): "Bij de toeleveranciers is de situatie verslechterd. In augustus bedroeg de achteruitgang 15%. We vermoeden dat de omzet van de sector eind 2019 bijna 20% lager lag." De toeleveranciers lijden onder de moeilijkheden die de Duitse constructeurs ondervinden en de handelsoorlog tussen China en de VS maar ook onder de onzekerheid die op de markt heerst. Wat de producenten van bedrijfsvoertuigen (vrachtwagens, touringcars, bussen,…) betreft, wordt een beperkte omzetdaling verwacht t.o.v. 2018.

Goede cijfers vallen onder meer op te tekenen bij Volvo Car Gent. Voor het tiende jaar op rij heeft Volvo Car Gent meer dan 200.000 auto’s geproduceerd. Omdat er veel meer auto’s van het populaire model XC40 van de band rollen, kon de Zweedse autobouwer, die al sinds 1965 wagens produceert in Gent, afklokken op 206.225 auto’s (productie 2018: 200.396). In het najaar 2019 werd de eerste hybride XC40 geproduceerd en in 2020 zal de eerste volledig elektrische XC40 van de band rollen.

Ook bij Audi niets dan goed nieuws met de lancering van de productie van de E-tron Sportback. De beide assemblagefabrieken doen het heel goed, we zitten voor jaren op rozen. Voor de toeleveranciers wordt toch een kentering verwacht in de loop van 2020. De kapitaalinjectie die de Duitse overheid o.a. in de automobielsector zal uitvoeren, moet daar mee voor zorgen.

Agoria zal vanaf dit jaar ook samenwerken met zes andere federaties aan duurzamere mobiliteit. Er zijn immers nog te veel drempels waardoor mensen twijfelen om de overstap te maken van een benzine- of dieselwagen naar een elektrische auto, of naar een voertuig op aardgas. Ze zijn bijvoorbeeld onzeker over het rijbereik, de prijs, of nog of er voldoende laadpalen of tankmogelijkheden zijn. Die hindernissen willen we samen uit de weg ruimen. We richten daartoe het samenwerkingsplatform Low Emission Mobility Platform (LEMP) op.

De zeven federaties zullen in werkgroepen kennis delen, ervaringen uitwisselen en voorstellen formuleren. Dat moet tegen begin volgend jaar resulteren in een reeks aanbevelingen die de groene mobiliteit en transport versnellen. Enkele prioriteiten zijn de uitbouw van een netwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen, het faciliteren van slim elektrisch laden en het verder ontwikkelen van rijden op waterstof en groen gas.

Behalve Agoria maken ook de volgende federaties deel uit van het platform: Febiac, Comeos (handel), Febeg (elektriciteits-en gasbedrijven), Renta (voertuigverhuurders), Synergrid (netbeheerders) en Traxio (autosector en aanverwante sectoren).

Op 10 januari opent de 98ste editie van de Brussels Motor Expo de deuren voor het grote publiek. Bent u van plan om de beurs te bezoeken? Loop dan zeker eens langs bij de Belgische studenten van het Agoria Solar Team. Zij tonen in de Patio de zelfgebouwde zonnewagen waarmee ze enkele maanden geleden goud hebben veroverd in de World Solar Challenge in Australië. 

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Agoria opgelucht over akkoord tussen EU en VS: « Maar nood aan actie blijft enorm »
De Belgische technologiefederatie Agoria is opgelucht dat er een handelsakkoord is bereikt tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Het nieuwe akkoord voorkomt verdere escalatie en brengt opnieuw meer stabiliteit voor ondernemers aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Maar het akkoord is hoe dan ook een rem op de handelsrelatie tussen de VS en de EU. Er is nood aan actie.
press.agoria.be
Website preview
Website preview
Importtarieven: "economische ramp dreigt" - Agoria
"Het is nu aan de Belgische en Europese overheden om rationeel en intelligent te reageren, zonder het conflict te laten escaleren. Meer dan ooit is het nu zaak om, zoals Agoria al jaren bepleit, onze interne markt te vervolledigen en om onze markten de diversifiëren. Het IMF noemt de huidige handelsbarrières en marktverstoringen binnen de EU nog equivalent aan een 44% invoertarief op goederen en 110% tarief op diensten. We kunnen dus nog veel interne Europese barrières tussen lidstaten wegwerken. En we moeten ook verder kijken: er liggen verschillende andere handelsakkoorden op tafel. Diegene die rond zijn, met MERCOSUR, Mexico en Chili, moeten snel afgewerkt worden. België heeft nog steeds CETA met Canada niet volledig geratificeerd. En ook de onderhandelingen met Australië, India, Indonesië, Thailand en Maleisië moeten we zo snel mogelijk afronden.", besluit Bart Steukers.
press.agoria.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Agoria in het kort

Agoria wil met en voor zijn meer dan 2100 lidbedrijven uit de Belgische technologische industrie merkbaar en duurzaam impact hebben op economische en maatschappelijke uitdagingen. Daarom verdedigt ze als Belgische technologiefederatie de sociale en economische belangen van de technologische industrie in België. Met meer dan 330.000 medewerkers is die een van de grootste sectoren van België en Agoria de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Zo'n 70 procent van de lidbedrijven van Agoria zijn kmo's.

Neem contact op met

Kantoren: Amber-gebouw, Hermeslaan 7, 1831 Diegem Zetel: Ravensteinstraat 4, 1000 Brussel

www.agoria.be