Belgische automobielindustrie gaat ruim 5% vooruit

PERSBERICHT - 10 JANUARI 2020

Volgens de ramingen van Agoria is de omzet van de automobielsector in 2019 met 5,5% tot 6% gestegen bij een stabiel werkgelegenheidsvolume. De assemblageactiviteiten in België lieten een sterke opleving zien na een zwak 2018. In de overige deeltakken van de Belgische automobielindustrie is de toestand echter minder rooskleurig.

Ben Van Roose (Manager Manufacturing, Agoria): "Bij de toeleveranciers is de situatie verslechterd. In augustus bedroeg de achteruitgang 15%. We vermoeden dat de omzet van de sector eind 2019 bijna 20% lager lag." De toeleveranciers lijden onder de moeilijkheden die de Duitse constructeurs ondervinden en de handelsoorlog tussen China en de VS maar ook onder de onzekerheid die op de markt heerst. Wat de producenten van bedrijfsvoertuigen (vrachtwagens, touringcars, bussen,…) betreft, wordt een beperkte omzetdaling verwacht t.o.v. 2018.

Goede cijfers vallen onder meer op te tekenen bij Volvo Car Gent. Voor het tiende jaar op rij heeft Volvo Car Gent meer dan 200.000 auto’s geproduceerd. Omdat er veel meer auto’s van het populaire model XC40 van de band rollen, kon de Zweedse autobouwer, die al sinds 1965 wagens produceert in Gent, afklokken op 206.225 auto’s (productie 2018: 200.396). In het najaar 2019 werd de eerste hybride XC40 geproduceerd en in 2020 zal de eerste volledig elektrische XC40 van de band rollen.

Ook bij Audi niets dan goed nieuws met de lancering van de productie van de E-tron Sportback. De beide assemblagefabrieken doen het heel goed, we zitten voor jaren op rozen. Voor de toeleveranciers wordt toch een kentering verwacht in de loop van 2020. De kapitaalinjectie die de Duitse overheid o.a. in de automobielsector zal uitvoeren, moet daar mee voor zorgen.

Agoria zal vanaf dit jaar ook samenwerken met zes andere federaties aan duurzamere mobiliteit. Er zijn immers nog te veel drempels waardoor mensen twijfelen om de overstap te maken van een benzine- of dieselwagen naar een elektrische auto, of naar een voertuig op aardgas. Ze zijn bijvoorbeeld onzeker over het rijbereik, de prijs, of nog of er voldoende laadpalen of tankmogelijkheden zijn. Die hindernissen willen we samen uit de weg ruimen. We richten daartoe het samenwerkingsplatform Low Emission Mobility Platform (LEMP) op.

De zeven federaties zullen in werkgroepen kennis delen, ervaringen uitwisselen en voorstellen formuleren. Dat moet tegen begin volgend jaar resulteren in een reeks aanbevelingen die de groene mobiliteit en transport versnellen. Enkele prioriteiten zijn de uitbouw van een netwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen, het faciliteren van slim elektrisch laden en het verder ontwikkelen van rijden op waterstof en groen gas.

Behalve Agoria maken ook de volgende federaties deel uit van het platform: Febiac, Comeos (handel), Febeg (elektriciteits-en gasbedrijven), Renta (voertuigverhuurders), Synergrid (netbeheerders) en Traxio (autosector en aanverwante sectoren).

Op 10 januari opent de 98ste editie van de Brussels Motor Expo de deuren voor het grote publiek. Bent u van plan om de beurs te bezoeken? Loop dan zeker eens langs bij de Belgische studenten van het Agoria Solar Team. Zij tonen in de Patio de zelfgebouwde zonnewagen waarmee ze enkele maanden geleden goud hebben veroverd in de World Solar Challenge in Australië. 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 80 1030 Brussel

www.agoria.be