Belgische IT-bedrijven springen op AI-trein

Bijna helft biedt al generatieve AI-diensten aan

Uit een bevraging van technologiefederatie Agoria bij Belgische IT-bedrijven blijkt dat ze zich massaal op de AI-hype gestort hebben. 9 op 10 ondervraagde bedrijven gebruikt zelf volop generatieve AI in hun interne werking. Een luttele 15 maanden na de lancering van ChatGPT biedt bijna de helft van de bedrijven al AI-diensten aan zijn klanten.

De Belgische IT-bedrijven zijn massaal op de AI-trein gesprongen. Dat blijkt uit een bevraging die Agoria deed bij 111 IT-bedrijven in februari en maart. Bijna 90% van hen maakt intern al op de ene of andere manier gebruik van generatieve AI. Iets minder dan de helft (44%) biedt al diensten voor “GenAI” aan. Dat cijfer ligt hoger bij de grotere bedrijven (55%) dan bij de kmo’s (40%).

Ecosysteem van 400 bedrijven

Aangezien het om heel recente technologie gaat - ChatGPT werd nauwelijks een jaar voor de bevraging bekend bij het grote publiek - is de helft echt enorm veel", zegt Carine Lucas, Senior Expert Digital bij Agoria en verantwoordelijke van de studie. Nog nooit vond een technologie zo snel zijn weg binnen onze bedrijven. De Belgische IT-bedrijven hebben duidelijk door hoe belangrijk generatieve AI is. Alle bedrijven moeten vandaag gewoon met generatieve AI bezig zijn. Maar je doet dat best niet alleen. We hebben al een erg bedrijvig Belgisch AI-ecosysteem van een vierhonderdtal bedrijven. Die leveren vandaag al concrete oplossingen en zijn met hun expertise de gids voor alle andere bedrijven. De hype is momenteel extreem groot. Er gebeurt van alles en het gaat sneller dan je kan volgen. Daarom is het altijd een goed idee om er experten bij te halen. Databescherming, privacy en cybersecurity: daar ga je best heel bewust en voorzichtig mee om.

“Grootste revolutie sinds elektriciteit”

Gevraagd naar de belangrijkste voordelen, worden vooral hogere snelheid van werken (75%) en betere kwaliteit van contentproductie (54%) genoemd, maar ook betere producten (51%) en een beter functionerende klantendienst (46%). De verwachtingen liggen duidelijk hoog: bijna 70% is het zelfs eens met de stelling dat "GenAI zal leiden tot de grootste revolutie op de arbeidsmarkt sinds de uitvinding van elektriciteit". Verrassend genoeg denkt maar 31% van de bedrijven dat generatieve AI de krapte op de arbeidsmarkt voor digitale profielen kan verbeteren. Ze zien vooral een kans om meer te doen met evenveel mensen. 12% ziet GenAI dan weer als een bedreiging voor zijn bedrijf.

Bedrijven zijn mee, maar niet blind voor risico’s

De Belgische IT-bedrijven lijken het belang van AI helemaal begrepen te hebben en zien er de vele voordelen van in. Maar ze zijn niet blind voor de uitdagingen en risico’s. 2 op 3 bedrijven (68%) willen bijvoorbeeld dat er ook meer Europese alternatieven komen die niet alleen op Europese servers draaien, maar ook meer getraind worden op Europese data. Een vaak genoemd risico is dat modellen getraind op Amerikaanse data verkeerde output kunnen geven die geen rekening houden met de Europese cultuur of gewoontes. Tot slot valt ook de vrees te noteren voor onbetrouwbare data (42%) en zijn de IT-bedrijven bezorgd om juridische problemen zoals vragen rond intellectueel eigendom of databescherming (36%).

Ontdek de volledige studie

GenAI-unlocking-new-potential-for-the-digital-industry.pdf

PDF - 1.2 Mb

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 80 1030 Brussel

www.agoria.be