Vlaamse leerlingen scoren historisch zwak in PISA-cijfers: “Niet méér, maar anders investeren”
5 december 2023 - Vlaamse leerlingen scoren historisch laag op wiskunde en wetenschap. Dat blijkt uit de PISA-cijfers die de OESO vandaag publiceerde. Die meten in 81 landen hoe hoog 15-jarigen scoren op wiskunde, lezen en wetenschap: je zou ze de internationale hitlijst voor onderwijsprestaties kunnen noemen. De cijfers bevestigen opnieuw een verontrustende trend die dringend moet stoppen, vindt Agoria Vlaanderen.
Vlaanderen heeft een kenniseconomie. Daarom voorziet de Vlaamse regering elk jaar maar liefst een derde van zijn begroting voor onderwijs, een inspanning die ze tussen 2019 en 2024 zal optrekken van 12 naar 16 miljard euro, zo bleek uit cijfers die minister Weyts in de Commissie Onderwijs van 16/11 meegaf. Een terecht grote investering in de toekomst. Maar moet het onderwijsbudget onbegrensd blijven stijgen in een budgettair steeds moeilijkere context?
Vickie Dekocker, senior expert onderwijs-arbeidsmarkt bij Agoria Vlaanderen, vindt dat het tijd is om niet méér, maar anders te investeren: “Jaar na jaar zakken we verder weg in de PISA-rankings. Maar het antwoord daarop hoeft niet elke keer extra budget te zijn. Zo kunnen we het lerarentekort, een enorme uitdaging, ook deels oplossen door meer samenwerking tussen scholen en bedrijven. Voor veel beroeps- en technische scholen kunnen opleidingen bij bedrijven, werkplekleren of gastlessen enorm interessant en waardevol zijn. Maar ook tussen de scholen zelf kan er véél meer samengewerkt worden, over koepels heen. Soms moet een school zwaar investeren in een technische installatie zoals een CNC- of lasinfrastructuur en moet een andere school een paar minuten daarvandaan dat ook doen: totaal inefficiënt. En we kunnen (te kleine) klassen samenvoegen. Er zijn nog een heel aantal muren die de onderwijssector dringend moet slopen, want elke jongere heeft recht op een leerkracht en goed onderwijs.”
Jan Gatz