Flanders AI Forum inspireert bijna duizend aanwezigen om aan de slag te gaan met artificiële intelligentie

Op dinsdag 11 juni bracht het Flanders AI Forum voor de 4e keer bedrijven, stakeholders van overheid en onderzoekswereld samen om van elkaar te leren en van gedachten te wisselen over artificiële intelligentie (AI). Zo’n 1000 aanwezigen werden ondergedompeld in de wondere wereld van AI, met dit jaar als thema ‘betrouwbare artificiële intelligentie.’ Het Flanders AI Forum groeide de voorbije jaren uit tot dé ontmoetingsplaats voor zowel bedrijven die op zoek zijn naar inspiratie en kennis over AI als Vlaamse AI-experts uit bedrijven en kennisinstellingen . “We merken dat artificiële intelligentie zeker nog niet bij al onze Vlaamse bedrijven gebruikt wordt. De grote impact die AI zal hebben op onze economie en samenleving betekent dat de Vlaamse bedrijven de AI-trein niet mogen missen, om de innovatiekracht en competitiviteit van onze Vlaamse economie te versterken . Met deze AI-hoogmis willen we enerzijds aan bedrijven concreet laten zien wat mogelijk is en welke voordelen AI allemaal biedt. Anderzijds tonen we welke rol het Vlaamse ecosysteem speelt in AI-ontwikkelingen,” aldus de organisatoren van het forum.

De ontwikkeling van AI zet zich razendsnel verder. Zowel voor wie voor het eerst AI toepast in zijn bedrijf, als voor wie al AI heeft geïntegreerd is het niet eenvoudig om te blijven bijbenen. In dat kader lanceerde de Vlaamse Regering in 2019 het AI-impulsprogramma om te zorgen voor snellere en brede toepassing van de nieuwe technologie: in de industrie, de gezondheidszorg, de samenleving, de energietransitie, enzovoort.

De meest recente AI-barometer (2023) toont echter aan dat een derde (32,1%) van de bedrijven in Vlaanderen al aan de slag is gegaan met AI. Een stijging ten opzichte van de vorige meting in 2022, sterk gedreven door de opkomst van de laagdrempelige natural language modellen die het voorbije jaar hun doorbraak kenden. Maar de AI-barometer toont ook aan dat er nog een grote groep Vlaamse bedrijven is die een antwoord zoekt op de vraag welke mogelijkheden AI voor hun bedrijf kan bieden. De aanwezige AI-experts uit bedrijven en kennisinstellingen staan klaar om de bedrijven hierbij te ondersteunen. ​

“Het gebruik van AI zal de komende jaren cruciaal worden om onze productiviteit te verhogen en om te kunnen blijven innoveren. We moeten er daarom voor zorgen dat zoveel mogelijk bedrijven met de technologie aan de slag gaan, en daar willen we onder andere met dit event toe bijdragen. Het grote aantal aanwezigen sterkt ons in de overtuiging dat veel bedrijven wel met AI willen werken, maar vaak nog een extra duwtje in de rug nodig hebben. We moeten daarnaast ook allemaal investeren in levenslang leren en onderzoek en aandacht blijven hebben voor alle ethische en juridische vragen.,” stellen de organisatoren.

Het Flanders AI Forum is een organisatie van VLAIO, Sirris, Agoria, het Industriepartnerschap, VOKA, Departement Economie, Wetenschap en Innovatie, imec en het Vlaamse AI-onderzoeksprogramma met steun van de Europese Unie. Naast het Flanders AI Forum kunnen bedrijven ook terecht bij de verschillende organiserende partners voor externe begeleiding en financiële ondersteuning.

Foto's vrij van rechten