Jongeren uit Scheldewindeke, Aalbeke en Apeldoorn winnen Junior Stem Olympiade

Jongeren uit Scheldewindeke, Aalbeke en Apeldoorn winnen Junior Stem Olympiade

Zondag 3 december 2017 —  

Bart Magerman van de Vrije Basisschool uit Scheldewindeke, Siebe Broidioi van de Vrije Basisschool uit Aalbeke en Matthieu de Jong van de Eben Haëzerschool uit Apeldoorn (Nederland) mogen zich gedurende één jaar "de grootste jonge technologietalenten van de lage landen" noemen. Zij ontvingen zaterdag uit handen van vicepremier Jan Jambon de gouden medaille tijdens de finale van de zevende editie van de Junior STEM Olympiade. Zij waren de beste in een theoretische test en vier praktische proeven waarmee hun inzicht in STEM (wetenschap, technologie, ingenieurskunde, wiskunde) werd getest. Deze wedstrijd is er voor kinderen uit het zesde leerjaar met een passie voor exacte wetenschap en technologie. 

Naast 49 leerlingen van de basisscholen uit Vlaanderen en Brussel, deden ook de 7 beste jongeren uit de Nederlandse finale van de STEM Olympiade mee aan dit event in de Thomas More Hogeschool. De Vlaamse Junior STEM Olympiade is een groeiend succes. In twee rondes namen liefst 16.238 kinderen uit 536 scholen deel.
De organisatie is een samenwerkingsverband tussen technologiefederatie Agoria, Bekaert, Engie Electrabel, IBM, HR Rail, Technopolis, RTC Antwerpen, KU Leuven, UHasselt, UGent, associatie UGent,  associatie UAntwerpen, UCLL, PXL, Thomas MORE, VIVES en de Vlaamse overheid. 

Alle deelnemers aan de finale, 18 meisjes en 38 jongens, kregen een technologisch gerelateerde prijs ter waarde van 5.500 euro. Naast de Junior-STEM Olympiade is er ook een STEM-editie voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Samen bereiken ze dit schooljaar meer dan 40.000 leerlingen met STEM-ambities.

Peter Demuynck, algemeen directeur van Agoria Vlaanderen: “Met de Junior STEM Olympiade willen we jongeren, vóór ze de stap naar het secundair onderwijs zetten, helpen ontdekken hoe groot hun talent en passie voor technologie en exacte wetenschap mogelijk wel is. We willen die meisjes en jongens ook tonen hoe waardevol technologie is om de maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen te kunnen aangaan, alsook hen de goesting te geven om verder te experimenteren met verschillende facetten van de technologische wereld.”