Liften zonder kooideuren krijgen waarschuwingsstickers tegen ongevallen

Zowat 25.000 liften in ons land krijgen vanaf dit jaar een waarschuwingssticker tegen ongevallen. Het gaat om liften zonder kooideur, meestal van voor 1999 want pas toen werd de kooideur bij nieuwbouw door Europese regelgeving verplicht . Zo een kooideur biedt een fysieke barrière tussen de liftkooi en het gebouw. Afgelopen zomer gebeurden er in ons land nog twee dodelijke ongevallen in liften zonder kooideur. Technologiefederatie Agoria schat dat in ons land ongeveer een kwart van het liftenpark geen kooideur heeft.

Ons land telt momenteel ongeveer 100.000 liften, in 25.000 liften zal de onderhoudsfirma tijdens het eerstvolgende onderhoud de waarschuwingssticker aanbrengen. Er is geen wettelijke verplichting om de sticker te plakken, het is een proactieve waarschuwing voor potentieel gevaar. De betroffen liften zijn zowel liften gemoderniseerd via een elektronisch lichtgordijn die dus wettelijk in orde zijn, maar waarbij het gevaar nog wel aanwezig is, en liften die nog niet gemoderniseerd zijn.

Om de veiligheid te garanderen aan alle gebruikers moeten liften aan een aantal technische eisen voldoen. Het koninklijk besluit van 10 december 2012 bepaalt de in de tijd gespreide moderniseringen van de liften, afhankelijk van de leeftijd van de betrokken lift.

Voor liften in bedrijf gesteld na 1 april 1984 moest de eerste modernisering reeds voltooid zijn op 31 december 2014. Voor liften in bedrijf gesteld van 1 januari 1958 tot 31 maart 1984 moest de eerste modernisering voltooid zijn op ten laatste 31 december 2016. Liften in bedrijf gesteld voor 1 januari 1958 hebben nog tot 31 december 2022 de tijd om te moderniseren.

Het mag niet mogelijk zijn om vanuit de bewegende kooi, delen van het gebouw aan te raken. Een kooideur biedt een veilige bescherming en is verplicht voor liften sneller dan 0.63 m/s. Uitzonderlijk laat België voor liften trager dan 0.63 m/s ook een elektronisch veiligheidsgordijn toe. Bij het doorbreken van het lichtgordijn stopt de lift.

Afgelopen zomer gebeurden er nog 2 zware ongevallen met liften zonder kooideur met dodelijke afloop in Gent en Huy. Het ging telkens om zogenaamde "containerongevallen". Een persoon trekt een container in een liftkooi zonder kooideuren. De lift vertrekt naar beneden, maar de container blijft haperen tegen de wand en kantelt. De persoon achteraan de container wordt verpletterd tussen de gekantelde container en de achterwand van de kooi. Dergelijke ongevallen kunnen zich ook met andere grote voorwerpen, denk maar aan fietsen, meubilair, rolstoel … voordoen. Om het risico te vermijden volstaat het naast het voorwerp plaats te nemen.

Om de liftgebruikers te waarschuwen voor dergelijke ongevallen heeft Agoria een zelfklever ontworpen. Deze zal bij de volgende onderhoudsbeurt door een liftenonderhoudsfirma in de liftkooi aangebracht worden.

Om zelfklevers te bestellen, kunt u een mail sturen naar Dirk De Moor dirk.demoor@agoria.be

Meer info over de modernisering van de liften in ons land vindt u op http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/securite_produits_et_services/Liften/Modernisering_bestaande_liften/#.WFfJ6GczV9A

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Importtarieven: "economische ramp dreigt" - Agoria
"Het is nu aan de Belgische en Europese overheden om rationeel en intelligent te reageren, zonder het conflict te laten escaleren. Meer dan ooit is het nu zaak om, zoals Agoria al jaren bepleit, onze interne markt te vervolledigen en om onze markten de diversifiëren. Het IMF noemt de huidige handelsbarrières en marktverstoringen binnen de EU nog equivalent aan een 44% invoertarief op goederen en 110% tarief op diensten. We kunnen dus nog veel interne Europese barrières tussen lidstaten wegwerken. En we moeten ook verder kijken: er liggen verschillende andere handelsakkoorden op tafel. Diegene die rond zijn, met MERCOSUR, Mexico en Chili, moeten snel afgewerkt worden. België heeft nog steeds CETA met Canada niet volledig geratificeerd. En ook de onderhandelingen met Australië, India, Indonesië, Thailand en Maleisië moeten we zo snel mogelijk afronden.", besluit Bart Steukers.
press.agoria.be
Website preview
"Al te lang antwoordapparaat": Brusselse techondernemers bellen naar regering
Zes Brusselse techondernemers hebben vandaag in een telefoontje naar de Brusselse politiek hun bezorgdheden en aanbevelingen gedeeld over het ondernemingsklimaat in de hoofdstad. In een gezamenlijke videoboodschap uiten ze hun zorgen over mobiliteit, veiligheid, digitalisering, opleiding en de nood aan een stabiel beleid.
press.agoria.be
Website preview
AI Act - Agoria vraagt uitstel: “Bedrijven hebben meer tijd nodig”
Agoria vraagt uitstel van de verplichtingen in de Europese AI Act. Die wet legt vanaf augustus regels op voor AI-systemen, maar de noodzakelijke technische normen die bedrijven moeten respecteren zijn pas ten vroegste midden 2026 beschikbaar.
press.agoria.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Agoria in het kort

Agoria wil met en voor zijn meer dan 2100 lidbedrijven uit de Belgische technologische industrie merkbaar en duurzaam impact hebben op economische en maatschappelijke uitdagingen. Daarom verdedigt ze als Belgische technologiefederatie de sociale en economische belangen van de technologische industrie in België. Met meer dan 330.000 medewerkers is die een van de grootste sectoren van België en Agoria de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Zo'n 70 procent van de lidbedrijven van Agoria zijn kmo's.

Neem contact op met

Kantoren: Amber-gebouw, Hermeslaan 7, 1831 Diegem Zetel: Ravensteinstraat 4, 1000 Brussel

www.agoria.be