Marc De Groote nieuwe voorzitter van Agoria

Hij volgt Christ’l Joris op die na twee mandaten de voorzittersfakkel doorgeeft

Marc De Groote is de nieuwe voorzitter van technologiefederatie Agoria. Hij volgt Christ’l Joris op die na twee mandaten de voorzittersfakkel doorgeeft. De Groote, managing director van ICT-groep Cegeka België, roept de overheden en sociale partners op om onze maatschappij klaar te maken voor de snelle technologische evoluties. Daarvoor zijn aanpassingen nodig in de huidige organisatie van onze arbeidsmarkt, sociaal overleg en het onderwijs. “Laten we technologie omarmen en ervoor zorgen dat onze wetgeving een promotor is voor de jobs van de toekomst, niet een rem.”

De Groote (53) is al sinds 1988 actief in de technologiewereld. Eerst bij CSC, vanaf 1991 bij Callataÿ & Wouters waar hij het R&D-departement oprichtte. Bij Callataÿ & Wouters was hij ook verantwoordelijk voor de internationale ontplooiing van het bedrijf en de ontwikkeling van Thaler, het succesvolle bankingproduct van Callataÿ & Wouters. In 2007 werd hij CEO van het bedrijf dat later werd omgedoopt tot Sopra Banking Software. In 2014 vervoegde hij als CEO het cleantechbedrijf Econation. Sinds kort is hij de managing director van de softwaregroep Cegeka in ons land.

Zakenman, vader én loper

Marc De Groote woont in Huldenberg, is gehuwd en vader van vier kinderen. Hij groeide op in Congo en kwam in zijn late tienerjaren weer in België wonen om af te studeren aan de Vrije Universiteit van Brussel (VUB). De Groote was binnen Agoria al sinds 2013 actief als voorzitter van de ICT-bedrijfsgroep. In zijn schaarse vrije tijd staan joggen, cultuur en reizen op het programma.

De Groote wil als voorzitter van Agoria met alle mogelijke partners samenwerken om ons land klaar te maken voor de technologische toekomst.  Wie vandaag spreekt over de toekomst van jobs, moet in de eerste plaats voor jobs zorgen. Het goede nieuws is dat technologie ons daarbij kan helpen. Het slechte nieuws is dat ons land en onze economische wetten onvoldoende klaar zijn voor de snelle technologische evoluties. We zien hierbij vier werkpunten; flexibiliteit van de arbeidsmarkt, werkbaar en betaalbaar werk, een modern sociaal overleg en de modernisering van ons onderwijs.”

“Onze kinderen bepalen toekomst en die is technologisch”

Terwijl onze generatie graag lang debatteert over de zogenaamde gevaren van technologie, is de volgende generatie, onze kinderen dus, al lang overtuigd van de voordelen van technologie. Onze jongeren gebruiken de technologie volop en de kwaliteit van hun leven gaat erop vooruit. Laat één zaak duidelijk zijn : het zijn onze kinderen die zullen bepalen hoe de toekomst eruit ziet,” besluit De Groote.