Negen Belgische bedrijven nemen deel aan de Olympische Spelen in Rio

Negen Belgische bedrijven zijn betrokken bij de organisatie van de Olympische Spelen in Rio, meldt technologiefederatie Agoria. “Een knappe prestatie voor een verre exportbestemming,” zegt Peter Demuynck van Agoria. De bedrijven zijn Barco, Bioracer, Desso, EVS, Jansen-Fritsen, NEP Belgium, Philips Lighting Belux, PRG en Schréder

Op 5 augustus wordt in het beroemde Maracanastadion in Rio de Janeiro het officiële startschot van de Olympische Spelen gegeven. Meer dan 10.000 atleten uit 206 verschillende landen zullen in de twee daaropvolgende weken strijden voor olympisch goud. Ons land zakt naar Brazilië af met een uitgebreide sportieve én economische delegatie. Het organisatiecomité doet immers beroep op negen bedrijven uit ons land voor projecten in mediatechnologie, infrastructuur, verlichting en sportuitrusting.

“Een mooi resultaat, want het Olympische minimum ligt altijd een stuk hoger bij verre exportbestemmingen,” zegt Demuynck. “De Olympische Spelen zijn een prachtige internationale vitrine voor deze bedrijven.” De Sports Technology Club van Agoria en zijn lidbedrijven waren reeds in een vroeg stadium actief om contacten te leggen met de organisatiecomités van het WK Voetbal 2014 én die van de Olympische Spelen in Rio in 2016. De eerste contacten dateren al van 2009. In 2010 werd een ‘memorandum of understanding’ ondertekend met het organisatiecomité.

Op Barco wordt beroep gedaan voor videoschermen en controlekamers in Rio, terwijl PRG instaat voor ‘Venues’ technologie en ‘hospitality’ projecten.  EVS uit Serainglevert de uitrusting voor de live en near-live productie-infrastructuur van het event met inbegrip van de video production servers, live replays, slow-motion, on-the-fly editing oplossingen, centraal media-archief en geavanceerd content management. NEP Belgium (het vroegere Outside Broadcast) uit Rotselaar levert dan weer 2 grote regiewagens met een 60-tal cameras voor de openings- en sluitingsceremonie in Rio de Janeiro.

Jansen-Fritsen uit Temse levert alle toestellen voor de artistieke gymnastiekcompetitie die zal plaatsvinden in het prachtige Rio Olympic Arena.

De verlichting hier werd geïnstalleerd door het bedrijf Schréder dat ook het Olympisch park en de buitenzones van het Maracanastadion van verlichting voorzag. PhilipsLighting Belux uit Turnhout voorzag onder meer de LED-verlichting van het Maracanastadion zelf.

Desso legde het GrassMaster hybride natuurgrasveld in het stadion van de Corinthians in Sao Paolo aan waar het Olympisch voetbaltornooi plaats vindt.

Bioracer tot slot is leverancier van Belgisch wielerteam (weg, MTB, BMX, piste, triatlon en kano), Duitsland (weg, MTB, BMX en piste), Nederland (idem), Rusland (idem), Wit-Rusland (Idem), Zuid-Korea (Piste), Griekenland (weg en piste) en Luxemburg (weg en piste).