Nieuwe gedragscode rond 070- en 090x- betaalnummers

Telecomoperatoren en dienstenaanbieders ondertekenen gedragscode voor betere samenwerking

Vanaf 1 januari 2018 komt er een efficiëntere aanpak van fraude en misbruik rond 070- of 090x- betaalnummers. Colt, Orange Belgium, Proximus, Telenet en Voo hebben daarover vandaag een gedragscode ondertekend. Dat gebeurde in de schoot van de technologiefederatie Agoria en in aanwezigheid van vicepremier en minister van Telecom Alexander De Croo.

Betalende nummers worden gebruikt door aanbieders van onder andere informatie, spelletjes en stemprogramma’s, tegen betaling van een hoger tarief. Naast een regulier dienstenaanbod, dat de wettelijke beperkingen terdege respecteert, is er ook occasioneel sprake van misbruik van de nummers.  

Er gelden maximumprijzen en er is een tariefvermelding voor oproepen hoger dan 1 euro per minuut. Telecomoperatoren Colt, Orange Belgium, Proximus, Telenet en Voo, allen lid van Agoria, maakten afspraken om de gevallen van fraude en misbruik op te sporen en te beperken, onder meer door een striktere identificatie van de aanbieders, en een betere uitwisseling van informatie. 

Klanten die alsnog het slachtoffer worden van misbruik worden beter geholpen door de betrokken partijen, dankzij voorwaarden die opgelegd worden aan dienstenaanbieders om over zichzelf en hun diensten voldoende informatie te geven, door betere aanspreekpunten voor de klanten, en door een meer gestroomlijnd proces van klachtafhandeling tussen de betrokken partijen. Dat moet leiden tot een snellere rechtzetting. Er komt ook een website met meer informatie over elke 070- en 090x- betaaldienst. Bovendien komt er een snellere klachtenbehandeling voor deze betaaldiensten.

Daarnaast wordt de samenwerking op het vlak van fraudebestrijding versterkt, waardoor vlugger opgetreden kan worden tegen fraudeurs.

Gedragscode open voor andere telecomoperatoren 

De vijf deelnemende operatoren hopen dat ook andere operatoren de gedragscode zullen ondertekenen en zo mee de strijd tegen fraude opvoeren. De operatoren hopen tot slot dat de gedragscode ook de controlerende instanties zal helpen in de aanpak en bestraffing van inbreuken.

“Het is goed dat deze telecomoperatoren zelf hun verantwoordelijkheid opnemen”, vindt Marc Lambotte, CEO van Agoria. De technologiefederatie verenigt de telecomoperatoren en is blij met dit zelfregulerend initiatief. “Het toont aan hoe wij als technologiesector samen kunnen werken. Communicatie is fundamenteel voor iedereen. Vertrouwen in de operatoren is dan ook zeer belangrijk. Misbruik moet aangepakt worden.”

Vicepremier en minister van Telecom Alexander De Croo reageert alvast tevreden: “Al heel wat jaren zijn er problemen met betaalnummers. Deze gedragscode pakt die problemen eindelijk aan. Consumenten zullen met hun klachten niet langer van het kastje naar de muur worden gestuurd. En het sneller opmerken van fraude zal het aantal klachten doen dalen. Ik ben tevreden dat Colt, Orange Belgium, Proximus, Telenet en Voo zich samen met Agoria engageren om consumenten beter te beschermen en hoop dat ook andere telecomoperatoren aansluiten.”

Foto: Foto: Danny Goderis (Agoria, Head Telecom Industries), Steve Dive (Orange Belgium, Head of Corporate Affairs), Chantal Van de Looverbosch (Telenet, Senior Manager Premium Services), Alexander De Croo (vicepremier en minister van Telecom), France Vandermeulen (Voo, Director Regulatory Affairs), Dirk Lybaert (Proximus, Executive Vice President Corporate Affairs) en Peter Veenman (Colt, CEO).

Gedragscode.pdf

PDF 1.1 MB

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Klimaatambities EU - Industrie op kantelpunt in klimaattransitie
Agoria blijft achter ambities staan, maar vraagt meer gerichte steun, stabiele langetermijnvisie en bescherming tegen oneerlijke concurrentie
press.agoria.be
Website preview
Zeven nieuwe technici-monteurs van vliegtuigonderdelen opgeleid en aangeworven bij SABCA dankzij partnerschap Actiris – Bruxelles Formation – Technicity
Zeven Brusselse werkzoekenden, mannen en vrouwen met diverse achtergronden, hebben een job bemachtigd bij SABCA, een van de topbedrijven in de luchtvaartindustrie in Brussel. Ze hebben met succes een op maat gemaakt opleiding-werktraject van drie maanden afgerond, ontwikkeld om te beantwoorden aan het tekort aan technisch personeel in de sector.
press.agoria.be
Website preview
Agoria steunt Belgische kandidatuur voor Europese AI Factory: “Buitenkans om ons ecosysteem op de kaart te zetten”
Technologiefederatie Agoria verwelkomt met enthousiasme het nieuws dat België zich officieel kandidaat heeft gesteld om een Europese AI Factory te huisvesten. Het initiatief, ingediend door minister van Digitalisering en Wetenschapsbeleid Vanessa Matz met steun van de gewesten, is een belangrijke stap in de richting van een sterker Europees AI-ecosysteem.
press.agoria.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Agoria in het kort

Agoria wil met en voor zijn meer dan 2100 lidbedrijven uit de Belgische technologische industrie merkbaar en duurzaam impact hebben op economische en maatschappelijke uitdagingen. Daarom verdedigt ze als Belgische technologiefederatie de sociale en economische belangen van de technologische industrie in België. Met meer dan 330.000 medewerkers is die een van de grootste sectoren van België en Agoria de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Zo'n 70 procent van de lidbedrijven van Agoria zijn kmo's.

Neem contact op met

Kantoren: Amber-gebouw, Hermeslaan 7, 1831 Diegem Zetel: Ravensteinstraat 4, 1000 Brussel

www.agoria.be