Nieuwe tool loodst bedrijven door digitaal doolhof

Agoria en Sirris creëren uniek kompas

Op dit moment wordt in Gent een nieuwe online tool voorgesteld die bedrijven in België moet helpen bij hun digitale transformatie. Agoria Vlaanderen en Sirris, de bedrijvenorganisatie en het technologiecentrum van de technologische sector, willen met de ‘Digital Journey Tracker’ de digitalisering bij bedrijven naar een hoger niveau tillen. Uit een bevraging van Agoria blijkt dat negen op de tien bedrijven de komende jaren een impact van digitalisering zien op hun producten, processen of zelfs op hun zakenmodel.  Drie vierde van de bedrijven ziet digitalisering vandaag als ‘strategisch’ en dus een zaak van de zaakvoerder en raad van bestuur. Tegelijk vraagt Agoria Vlaanderen dat ook de Vlaamse overheid ‘eindelijk het digitale tijdperk intreedt.’ De organisatie stelt voor om de extra middelen daarvoor te vertienvoudigen.

Tweehonderd bedrijfsleiders blazen vanavond verzamelen in de Ghelamco Arena in Gent voor de lancering van de Digital Journey Tracker. Ook Philippe Muyters, Vlaams ministers van Werk, Economie, Innovatie en Sport, tekent present. De tracker moet de bedrijven een tool aanreiken die hen inzicht biedt in het digitale doolhof. 

Sirris en Agoria baseren hun aanpak enerzijds op het soort bedrijven en onderscheiden drie soorten bedrijven: bedrijven die fysieke producten maken, zij die digitale producten ontwikkelen en een derde groep die diensten levert. Anderzijds is er de dimensie waarbij een bedrijf kijkt naar de digitalisering van ofwel haar aanbod, ofwel haar processen ofwel haar zakenmodel. ‘Zo willen we door verschillende mogelijkheden voor te stellen en door concrete voorbeelden aan te reiken, bedrijven duidelijk maken dat actie niet ingewikkeld hoeft te zijn en op korte termijn al ondernomen kan worden’, klinkt het.

Digitaal is al wat de klok slaat vandaag en bedrijven worden om de oren geslagen met ingewikkelde termen als internet of things, big data, cloud, virtual reality, augmented reality, artificiële intelligentie... Wie de digitalisering slim inzet, beschikt over heel wat mogelijkheden om meerwaarde te scheppen voor de klant en kan zo zijn competitiviteit versterken. Digitale technologieën maken nieuwe systemen en businessmodellen mogelijk. Maar hoe en waar begin je eraan?

Hoe en waar digitaliseren?

Sirris en Agoria kregen het signaal dat de technologische sector nood heeft aan duiding en begeleiding tijdens haar digitale transformatie. Dit uit de ICT-sector zelf, maar ook maintenance, maakindustrie, toelevering en andere bedrijfstakken. Ook niet-ICT-bedrijven zijn zich bewust van het belang van digitalisering en dat het hoog tijd is om actie te ondernemen. Vaak weten ze echter niet hoe hun probleem of uitdaging correct te formuleren. Ze willen eerst inzicht hebben in wat potentieel er is voor hen om daarmee bij een ICT-bedrijf te kunnen aankloppen voor een oplossing.

Sirris en Agoria analyseerden deze gegevens in detail en startten een initiatief om de bedrijven op weg te helpen en vooral door de bomen het bos nog te zien. Ze stellen een kader voor en bieden specifieke diensten aan, waarbij de bedrijven heel concreet geholpen worden met de juiste prioriteiten en acties voor hun noden. 

Vlaamse overheid: 100 miljoen euro extra nodig per jaar voor de digitalisering van de overheid

Agoria verwacht ook een digitalere Vlaamse overheid. Agoria wil digitalisering inbrengen in het onderwijs: digitale leervormen, coderen en computationeel denken moet geïntegreerd in de bestaande lessen. Het STEM- principe, dat wetenschap, technologie, ingenieurschap en wiskunde bundelt, willen ze met de ‘a’ van ‘arts (wat staat voor de creativiteit van kunstenaars) ombuigen tot STEAM.

‘De Vlaamse overheid dient nog steeds de omslag naar ‘radicaal digitaal’ te maken, volgens Peter Demuynck, algemeen directeur Agoria Vlaanderen. Hij ziet weinig strategische aanpak, wel te vaak een denken in silo’s. Hij vraagt naar platformen over agentschappen en departementen heen, bijvoorbeeld een smart cities data platform met data rond energie, mobiliteit, veiligheid en milieu. Voor die investeringen vraagt Agoria Vlaanderen een sprong tegen 2020 van 10 miljoen euro extra per jaar naar 100 miljoen euro extra per jaar.

Tech Hotspot Index

In juni van dit jaar bleek al uit de Tech Hotspot Index van Agoria, waarin Vlaanderen met twintig andere innovatieve regio's in Europa wordt vergeleken, dat Vlaanderen slecht scoort op het vlak van digitalisering en doorgedreven digitale evolutie en connectiviteit. Voor digitalisering, gemeten aan het aantal online-aankopen, het aantal onlinetransacties met de overheid en het aantal gezinnen met een breedbandaansluiting, zitten we in de tweede helft van de groep met een vijftiende plaats. ‘We zijn daarin te weinig radicaal’, zegt Peter Demuynck. ‘Onze digitale transformatie moet echt nog op gang komen. Bij zowel het aantal online aankopen als het aantal online transacties met de overheid doen we met moeite mee in Play-off 2 en strijden we zelfs tegen de degradatie. We horen net radicaal digitaal te zijn. Dat geldt zeker voor de overheid en het onderwijs, willen we de juiste vlucht niet missen.’

Over Agoria en Sirris

• Zowel Agoria als Sirris verenigen zowel de maakindustrie als de digital industries, als services bedrijven. In de meeste andere landen zijn er aparte federaties/onderzoeksinstellingen voor maakindustrie enerzijds en ICT anderzijds.

• Zowel Agoria als Sirris hebben continu contact met bedrijven uit al deze sectoren, van kmo tot grote ondernemingen in verschillende soorten acties en projecten en hebben zo een goed zicht op de vragen/uitdagingen van de diverse bedrijven rond digitalisering. Vanuit dat zicht konden we een tracker bouwen die uitgaat van de uitdagingen en opportuniteiten van de bedrijven.

• Daarnaast hebben Agoria en Sirris samen zicht op het hele spectrum qua oplossingen: van het aanbod in de markt door bedrijven gaande van verzadigde markten tot nieuwe topics, tot de onderwerpen waar bedrijven ons contacteren omdat ze geen oplossingen vinden in de markt omdat er nog onderzoek nodig is of omdat de complexiteit van het probleem zorgt dat er niet één speler is die de hele oplossing kan bieden.

Frederik Meulewaeter

PR Officer Agoria, Agoria

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Neem contact op met

Auguste Reyerslaan 80 1030 Brussel

www.agoria.be