Organisatie EK Voetbal selecteert twaalf Belgische bedrijven
Agoria: “Ons land scoort internationaal met sporttechnologie”
Ons land is tijdens het komende Europees Kampioenschap Voetbal in Frankrijk met twaalf bedrijven vertegenwoordigd, zo laat technologiefederatie Agoria weten. De twaalf geselecteerden voor Euro 2016 zijn Deltacast, Desso, EVS, NEP Belgium, PRG, Saey, Simplex Arena, Stageco, Super Color, Tractebel, WNM en Wollux. Marc Lambotte, CEO van Agoria: “Ons land scoort internationaal met zijn sporttechnologie en is een echte vaste waarde op internationale sportevents.” De geselecteerde bedrijven waren zowel betrokken in de conceptuele fase van nieuwe stadions, de verbouwing van bestaande stadions of de inrichting van fanzones.
De hoop op sportief succes van de selectie van Marc Wilmots is groot, maar ook de Belgische bijdrage aan de organisatie van het tornooi zal niet onopgemerkt voorbij gaan. “Met onze Sports Technology Club, waarmee we Belgische technologiebedrijven promoten bij de organisatiecomités van grote sportevents, vaardigen we een sterk twaalftal af,” zegt Lambotte. “De leden van de Sports Technology Club van Agoria zijn er de voorbije jaren in geslaagd samen globale oplossingen aan te bieden aan organisatoren van grote sportevenementen. Dit maakt deze club uniek in zijn soort.”
Agoria en zijn lidbedrijven waren reeds in een vroeg stadium actief om contacten te leggen en te onderhouden met het organisatiecomité en het ‘Comité des villes’. In de afgelopen jaren werden verschillende missies naar Franse steden en infosessies voor Belgische bedrijven georganiseerd. Ook de uitwisseling van informatie en netwerkcontacten tussen de lidbedrijven zelf waren erg belangrijk.
De namen in de selectie:
Voor de structurele en technische revisie van de stadions van Lyon en Nice werd beroep gedaan op Tractebel. Voor de ‘lasercut steel tubes’, die gebruikt werden in de stadions van Nice en Bordeaux, werd de gespecialiseerde firma Saey uit Heule ingeschakeld.
Simplex Arena kon dan weer de zitjes leveren voor de stadions van Toulouse (full aluminium tip-up seats) en Parijs (new business seats), maar één van de paradepaardjes wordt zonder meer de aanleg van het hybride grasveld in de Stade de France van Parijs waar onze Rode Duivels op 10 juli hopelijk de finale zullen betwisten. Deze eer viel het bedrijf Desso uit Dendermonde te beurt.
Mediatechnologie is ook een domein waar onze Belgische bedrijven sinds jaar en dag vaste waarden zijn op grote sportevenementen. Met bedrijven zoals EVS (vertraagde beelden technologie/Fan Experience), Deltacast (grafische visualisatie), WNM (ter beschikkingstelling Sound Engineers voor broadcast International feed in 6 stadions) en tenslotte NEP Belgium, het vroegere Outside Broadcast, uit Rotselaar dat voor de UEFA de technische dienstverlening voor de TV-uitzendingen van alle wedstrijden verzorgt die in de stadions van Lille en Lens plaatsvinden. NEP Belgium is ter plaatse met 4 grote regiewagens, een 100-tal camera's en een crew van ongeveer 55 mensen.
Ook voor de fanzones bieden Belgische technologiebedrijven uitstekende oplossingen. Zo verzorgt het bedrijf PRG, naast de hospitalitytechnologie voor verschillende stadions, ook de ‘public viewing’ faciliteiten voor de grootste fanzone ‘Champ de Mars Tour Eiffel’ in Parijs. Stageco staat dan weer in voor de ondersteunende schermstructuur. Tenslotte zijn er nog de bedrijven in de visuele communicatie Wollux (Event Flags, Tifo’s,…) en Super Color (media campagnes voor de Event Sponsors).