Organisatie EK Voetbal selecteert twaalf Belgische bedrijven

Agoria: “Ons land scoort internationaal met sporttechnologie”

Ons land is tijdens het komende Europees Kampioenschap Voetbal in Frankrijk met twaalf bedrijven vertegenwoordigd, zo laat technologiefederatie Agoria weten. De twaalf geselecteerden voor Euro 2016 zijn Deltacast, Desso, EVS, NEP Belgium, PRG, Saey, Simplex Arena, Stageco, Super Color, Tractebel, WNM en Wollux. Marc Lambotte, CEO van Agoria: “Ons land scoort internationaal met zijn sporttechnologie en is een echte vaste waarde op internationale sportevents.” De geselecteerde bedrijven waren zowel betrokken in de conceptuele fase van nieuwe stadions, de verbouwing van bestaande stadions of de inrichting van fanzones. 

De hoop op sportief succes van de selectie van Marc Wilmots is groot, maar ook de Belgische bijdrage aan de organisatie van het tornooi zal niet onopgemerkt voorbij gaan. “Met onze Sports Technology Club, waarmee we Belgische technologiebedrijven promoten bij de organisatiecomités van grote sportevents, vaardigen we een sterk twaalftal af,” zegt Lambotte. “De leden van de Sports Technology Club van Agoria zijn er de voorbije jaren in geslaagd samen globale oplossingen aan te bieden aan organisatoren van grote sportevenementen.  Dit maakt deze club uniek in zijn soort.” 

Agoria en zijn lidbedrijven waren reeds in een vroeg stadium actief om contacten te leggen en te onderhouden met het organisatiecomité en het ‘Comité des villes’. In de afgelopen jaren werden verschillende missies naar Franse steden en infosessies voor Belgische bedrijven georganiseerd. Ook de uitwisseling van informatie en netwerkcontacten tussen de lidbedrijven zelf waren erg belangrijk. 

De namen in de selectie: 

Voor de structurele en technische revisie van de stadions van Lyon en Nice werd beroep gedaan op Tractebel.  Voor de ‘lasercut steel tubes’, die gebruikt werden in de stadions van Nice en Bordeaux, werd de gespecialiseerde firma Saey uit Heule ingeschakeld. 

Simplex Arena kon dan weer de zitjes leveren voor de stadions van Toulouse (full aluminium tip-up seats) en Parijs (new business seats), maar één van de paradepaardjes wordt zonder meer de aanleg van het hybride grasveld in de Stade de France van Parijs waar onze Rode Duivels op 10 juli hopelijk de finale zullen betwisten.  Deze eer viel het bedrijf Desso uit Dendermonde te beurt. 

Mediatechnologie is ook een domein waar onze Belgische bedrijven sinds jaar en dag vaste waarden zijn op grote sportevenementen.  Met bedrijven zoals EVS (vertraagde beelden technologie/Fan Experience), Deltacast (grafische visualisatie), WNM (ter beschikkingstelling Sound Engineers voor broadcast International feed in 6 stadions) en tenslotte NEP Belgium, het vroegere Outside Broadcast, uit Rotselaar dat voor de UEFA de technische dienstverlening voor de TV-uitzendingen van alle wedstrijden verzorgt die in de stadions van Lille en Lens plaatsvinden. NEP Belgium is ter plaatse met 4 grote regiewagens, een 100-tal camera's en een crew van ongeveer 55 mensen. 

Ook voor de fanzones bieden Belgische technologiebedrijven uitstekende oplossingen.  Zo verzorgt het bedrijf PRG, naast de hospitalitytechnologie voor verschillende stadions, ook de ‘public viewing’ faciliteiten voor de grootste fanzone ‘Champ de Mars Tour Eiffel’ in Parijs.  Stageco staat dan weer in voor de ondersteunende schermstructuur. Tenslotte zijn er nog de bedrijven in de visuele communicatie Wollux (Event Flags, Tifo’s,…) en Super Color (media campagnes voor de Event Sponsors). 

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
Reactie State of the EU – Agoria: wil Europa de “fight” winnen, moet er turbo op concurrentiekracht en open markten
Vanmorgen hield Commissievoorzitter Ursula von der Leyen haar jaarlijkse toespraak over de State of the Union. Volgens haar is Europa verwikkeld “in a fight”. Voor technologiefederatie Agoria is de balans na het eerste jaar Von der Leyen II gemengd. De intenties zijn lovenswaardig, maar de ruimte voor vooruitgang blijft groot, zelfs in geopolitiek turbulente tijden.
press.agoria.be
Website preview
Agoria opgelucht over akkoord tussen EU en VS: « Maar nood aan actie blijft enorm »
De Belgische technologiefederatie Agoria is opgelucht dat er een handelsakkoord is bereikt tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten. Het nieuwe akkoord voorkomt verdere escalatie en brengt opnieuw meer stabiliteit voor ondernemers aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Maar het akkoord is hoe dan ook een rem op de handelsrelatie tussen de VS en de EU. Er is nood aan actie.
press.agoria.be
Website preview

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Agoria in het kort

Agoria wil met en voor zijn meer dan 2100 lidbedrijven uit de Belgische technologische industrie merkbaar en duurzaam impact hebben op economische en maatschappelijke uitdagingen. Daarom verdedigt ze als Belgische technologiefederatie de sociale en economische belangen van de technologische industrie in België. Met meer dan 330.000 medewerkers is die een van de grootste sectoren van België en Agoria de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Zo'n 70 procent van de lidbedrijven van Agoria zijn kmo's.

Neem contact op met

Kantoren: Amber-gebouw, Hermeslaan 7, 1831 Diegem Zetel: Ravensteinstraat 4, 1000 Brussel

www.agoria.be