Holebi’s welkom op de werkvloer: drie kwart bedrijven ziet geen negatieve reacties tussen collega’s

Vier op de tien technologiebedrijven voert een diversiteitsbeleid

Hoe moeilijk is het voor holebi’s om zich te outen op de werkvloer? Volgens drie vierde (77%) van de werkgevers is het mogelijk zonder negatieve reacties van collega’s, zo blijkt uit een rondvraag van Agoria bij CEO’s en HR-managers van technologiebedrijven. “Jezelf mogen zijn is de basis voor een fijne job,” zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. “En medewerkers die zich goed voelen, vormen ook de basis voor een succesvol bedrijf.” Steeds meer bedrijven schenken dan ook aandacht aan diversiteit op de werkvloer: vier op de tien technologiebedrijven voert een actief diversiteitsbeleid. En zeven op de tien bedrijfsleiders is ervan overtuigd dat een diverse werkvloer met holebi’s voor een betere werksfeer zorgt. Deze week vindt in Antwerpen de Antwerp Pride, het jaarlijkse festival van de holebigemeenschap, plaats.

Technologiefederatie Agoria is partner van de Antwerp Pride en voerde daarom een enquête uit bij haar leden rond holebi’s op de werkvloer. “De algemene teneur bij technologiebedrijven is dat iedereen welkom is, zolang zij of hij maar de juiste competenties en motivatie heeft. 38 procent van de bedrijven voert hiernaast nog een actief diversiteitsbeleid (in al zijn aspecten). In deze bedrijven schenkt meer dan de helft (56%) aandacht voor voldoende diversiteit in hun rekruteringsproces en worden managers met personeelsverantwoordelijkheid gesensibiliseerd rond het thema (51%). In tien procent van deze bedrijven worden campagnes rond diversiteit gevoerd. In 8 procent van de bedrijven wordt in het diversiteitsbeleid specifiek aandacht geschonken aan holebi’s.”

En op de werkvloer?

En ook op de werkvloer, tussen collega’s, kunnen holebi’s meestal gewoon zichzelf zijn, blijkt uit onze enquête. Op de vraag of werknemers zich op de werkvloer kunnen outen als holebi zonder negatieve reacties van hun collega’s, antwoorde 77 procent van de bedrijven positief. Lambotte: “Dat betekent dat het in een minderheid van de bedrijven wel moeilijk blijft om zich te outen. Het blijft dus belangrijk om aandacht te schenken voor het thema, want vanzelfsprekend is het in onze maatschappij nog steeds niet, zo bleek nog na de aanslag in Orlando of uit de homofobe reacties van enkele Limburgse jongeren in een YouTubefilmpje.”

“Wij bij Agoria zijn duidelijk: wij omarmen diversiteit, los van culturele, etnische, religieuze en seksuele oriëntatie. Diversiteit in al zijn kleuren gaat over samenwerken. De openheid op de werkvloer voor nieuwe ideeën en nieuwe mensen laat onze maatschappij toe om gebruik te maken van kennis, creativiteit en talent en dat is wat leidt tot innovatie en groei.”

Hoeveel holebi’s telt uw bedrijf?

Agoria vroeg in zijn enquête ook om een schatting te geven van het aantal holebi’s op de werkvloer. Dertien procent denkt geen holebi’s in het personeelsbestand te hebben. 36 procent van de bedrijven schat het aantal op 1 tot 3 procent. Nog eens 31 procent denkt aan vier tot zeven procent. Lambotte: “Waarschijnlijk maken deze laatste bedrijven de beste inschatting, want algemeen wordt ervan uit gegaan dat drie tot acht procent van de bevolking holebi is. Een gemiddeld bedrijf met 200 werknemers zou ongeveer 16 holebi’s tellen.”

Voldoende diversiteit is in elk geval een belangrijk aandachtspunt in de bedrijfswereld. Op de vraag of diversiteit met holebi's voor een betere sfeer op de werkvloer zorgt, antwoordde 68% volmondig ja.

Bekijk hier ook het filmpje dat de bekende YouTuber Ergin Arslanbas in de aanloop naar Antwerp Pride maakte rond diversiteit op de werkvloer: