Holebi’s welkom op de werkvloer: drie kwart bedrijven ziet geen negatieve reacties tussen collega’s

Vier op de tien technologiebedrijven voert een diversiteitsbeleid

Hoe moeilijk is het voor holebi’s om zich te outen op de werkvloer? Volgens drie vierde (77%) van de werkgevers is het mogelijk zonder negatieve reacties van collega’s, zo blijkt uit een rondvraag van Agoria bij CEO’s en HR-managers van technologiebedrijven. “Jezelf mogen zijn is de basis voor een fijne job,” zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. “En medewerkers die zich goed voelen, vormen ook de basis voor een succesvol bedrijf.” Steeds meer bedrijven schenken dan ook aandacht aan diversiteit op de werkvloer: vier op de tien technologiebedrijven voert een actief diversiteitsbeleid. En zeven op de tien bedrijfsleiders is ervan overtuigd dat een diverse werkvloer met holebi’s voor een betere werksfeer zorgt. Deze week vindt in Antwerpen de Antwerp Pride, het jaarlijkse festival van de holebigemeenschap, plaats.

Technologiefederatie Agoria is partner van de Antwerp Pride en voerde daarom een enquête uit bij haar leden rond holebi’s op de werkvloer. “De algemene teneur bij technologiebedrijven is dat iedereen welkom is, zolang zij of hij maar de juiste competenties en motivatie heeft. 38 procent van de bedrijven voert hiernaast nog een actief diversiteitsbeleid (in al zijn aspecten). In deze bedrijven schenkt meer dan de helft (56%) aandacht voor voldoende diversiteit in hun rekruteringsproces en worden managers met personeelsverantwoordelijkheid gesensibiliseerd rond het thema (51%). In tien procent van deze bedrijven worden campagnes rond diversiteit gevoerd. In 8 procent van de bedrijven wordt in het diversiteitsbeleid specifiek aandacht geschonken aan holebi’s.”

En op de werkvloer?

En ook op de werkvloer, tussen collega’s, kunnen holebi’s meestal gewoon zichzelf zijn, blijkt uit onze enquête. Op de vraag of werknemers zich op de werkvloer kunnen outen als holebi zonder negatieve reacties van hun collega’s, antwoorde 77 procent van de bedrijven positief. Lambotte: “Dat betekent dat het in een minderheid van de bedrijven wel moeilijk blijft om zich te outen. Het blijft dus belangrijk om aandacht te schenken voor het thema, want vanzelfsprekend is het in onze maatschappij nog steeds niet, zo bleek nog na de aanslag in Orlando of uit de homofobe reacties van enkele Limburgse jongeren in een YouTubefilmpje.”

“Wij bij Agoria zijn duidelijk: wij omarmen diversiteit, los van culturele, etnische, religieuze en seksuele oriëntatie. Diversiteit in al zijn kleuren gaat over samenwerken. De openheid op de werkvloer voor nieuwe ideeën en nieuwe mensen laat onze maatschappij toe om gebruik te maken van kennis, creativiteit en talent en dat is wat leidt tot innovatie en groei.”

Hoeveel holebi’s telt uw bedrijf?

Agoria vroeg in zijn enquête ook om een schatting te geven van het aantal holebi’s op de werkvloer. Dertien procent denkt geen holebi’s in het personeelsbestand te hebben. 36 procent van de bedrijven schat het aantal op 1 tot 3 procent. Nog eens 31 procent denkt aan vier tot zeven procent. Lambotte: “Waarschijnlijk maken deze laatste bedrijven de beste inschatting, want algemeen wordt ervan uit gegaan dat drie tot acht procent van de bevolking holebi is. Een gemiddeld bedrijf met 200 werknemers zou ongeveer 16 holebi’s tellen.”

Voldoende diversiteit is in elk geval een belangrijk aandachtspunt in de bedrijfswereld. Op de vraag of diversiteit met holebi's voor een betere sfeer op de werkvloer zorgt, antwoordde 68% volmondig ja.

Bekijk hier ook het filmpje dat de bekende YouTuber Ergin Arslanbas in de aanloop naar Antwerp Pride maakte rond diversiteit op de werkvloer: 

WAT ALS UW BAAS OF COLLEGA HOMO ZOU ZIJN ?! STRAATINTERVIEW VS BEDRIJFSLEIDERS

Share

Latest News

Website preview
Industrie en onderwijspartners slaan handen in elkaar voor sterkere praktijkopleidingen
Op vraag van minister van Onderwijs Zuhal Demir slaan de 4 grootste industriesectoren, VOKA en de onderwijsnetten en -koepels de handen in elkaar voor sterkere onderwijsrichtingen in de arbeidsmarktgerichte en dubbele finaliteit, het vroegere beroeps- en technisch onderwijs. Binnen het Vlaams Industrieforum vroeg minister Demir de onderwijs- en industriepartners om de brug tussen bedrijven en scholen te verstevigen. Met concrete acties willen ze nu inspelen op de groeiende nood aan technisch en praktisch geschoold talent.
press.agoria.be
Website preview
Agoria Vlaanderen verwelkomt Vlaams defensieplan
“Vlaamse veiligheidstechnologie kan voortrekkersrol spelen”
press.agoria.be
Website preview
Reactie Agoria Amerikaanse importtarieven: "Niet bij de pakken blijven zitten"
Agoria wil tegenmaatregelen, onderhandelde oplossing en nieuwe handelsakkoorden
press.agoria.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Agoria in het kort

Agoria wil met en voor zijn meer dan 2100 lidbedrijven uit de Belgische technologische industrie merkbaar en duurzaam impact hebben op economische en maatschappelijke uitdagingen. Daarom verdedigt ze als Belgische technologiefederatie de sociale en economische belangen van de technologische industrie in België. Met meer dan 330.000 medewerkers is die een van de grootste sectoren van België en Agoria de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Zo'n 70 procent van de lidbedrijven van Agoria zijn kmo's.

Neem contact op met

Kantoren: Amber-gebouw, Hermeslaan 7, 1831 Diegem Zetel: Ravensteinstraat 4, 1000 Brussel

www.agoria.be