Telecomoperatoren bundelen krachten en worden lid van Agoria

Sinds 1 januari zijn de belangrijkste telecomoperatoren in ons land lid van technologiefederatie Agoria. Brutélé (VOO), Colt Technology Services, Nethys (VOO), Orange Belgium, Proximus en Telenet willen zo hun krachten bundelen rond dossiers zoals digitalisering, regelgeving en investeringen in infrastructuur. “Dit is een belangrijk en sterk signaal”, vindt Marc Lambotte, CEO van Agoria. “Voortaan zal de telecomsector, goed voor 20.000 directe jobs in ons land, met één krachtige stem spreken, namelijk de stem van Agoria. Samen zullen we de overheid vertellen wat onze ambities zijn. En onze grootste ambitie is dat België van zijn huidige vijfde plaats in de Europese connectiviteitsindex stijgt en opnieuw de leiding neemt.”

Marc Lambotte: “Onder de telecomoperatoren heerst een bijzonder intense en gezonde concurrentie. Het resultaat daarvan is dat België in de top staat van de Europese rangschikking voor connectiviteit. Ons land wordt daardoor erkend als voorloper, net zoals de Scandinavische landen. Dat heeft te maken met een sterk industrieel weefsel en een vrij unieke combinatie van ondernemingen in ICT en telecomoperatoren die stevig zijn verankerd in ons land.”

Brutélé (VOO), Colt Technology Services, Nethys (VOO), Orange Belgium, Proximus en Telenet, de zes nieuwe leden van Agoria, realiseren samen een omzet van bijna 8,2 miljard euro en zijn goed voor 18.152 directe banen. Deze ondernemingen leveren vaste- en mobiele connectiviteitsdiensten aan ondernemingen en particulieren. Die dienstverlening is bijzonder uitgebreid want – naargelang van hun respectievelijke aanbod – reiken de operatoren ook opslagoplossingen (cloud) aan, produceren en bieden ze entertainment content aan en beschikken ze over platformen en netwerken specifiek gericht op het ‘Internet of Things’ .

Net zoals de rest van de technologische industrie delen deze concurrenten de wil om te zorgen voor groei en werkgelegenheid in België en zijn gewesten. Zoals het Planbureau al aangaf, genereert elke euro die in de telecomnetwerken wordt geïnvesteerd hiernaast ook nog 0,77 euro meerwaarde voor de rest van de economie en schept iedere baan in de sector 1,2 banen in andere economische sectoren.

“Ik deel en verdedig de ambitie van deze zes topbedrijven, namelijk erkend worden als hoofdrolspelers in een welvarende, duurzame en inclusieve maatschappij”, besluit Marc Lambotte.

‘Telecom Industries’ zal vanuit Agoria naar de institutionele partners en het grote publiek vier prioriteiten ontwikkelen:

• De uitrol van kwaliteitsvolle telecominfrastructuur faciliteren;
  • Antwoord bieden op maatschappelijke uitdagingen waar de sector en zijn actoren voor staan: hoe kunnen communicatienetwerken bijdragen aan veiligheid, mobiliteit en andere belangrijke uitdagingen ;
  • Helpen om de voorwaarden voor een sterke en gezonde concurrentie te creëren tussen alle spelers binnen het hele internetecosysteem, met het oog op meer connectiviteit en interessante diensten voor bedrijven en consument;
  • En tenslotte, de belangrijke rol laten erkennen die telecomoperatoren spelen in de economische groei en creatie van jobs in België en zijn gewesten.