Tientallen technologiebedrijven liggen vandaag plat

Agoria: “Dertiende actiedag sinds aantreden regering bedreigt investeringen in ons land”

In de meeste grote productiebedrijven van de technologische industrie valt de productie vandaag compleet stil, blijkt uit een rondvraag van technologiefederatie Agoria. “Meer nog dan het vandaag geleden productieverlies, wordt het imago van ons land als investeringslocatie bedreigd,” zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. “Sinds het aantreden van deze regering is dit de dertiende actiedag in onze sectoren. De vakbonden ondergraven met deze acties het voornaamste doel van deze regering; jobs.”

In alle provincies van het land worden de grootste productiebedrijven getroffen: naargelang de provincie lijden telkens tien tot twintig technologiebedrijven gedeeltelijk tot volledig productieverlies. Zoals gewoonlijk blijven KMO’s en ICT-dienstenbedrijven vandaag gespaard van vakbondsacties.

Lambotte: “Vandaag spreekt het ACV over respect. Respect is inderdaad heel belangrijk en iedereen, zowel werkgevers als de vakbonden, moeten respect hebben voor werknemers. Want vergeet niet, de meeste werknemers in dit land werken wel degelijk. Het is een minderheid, aangeslotenen van de bond, die vandaag grote bedrijven stil legt, mensen blokkeert en onze economie beschadigt. Hebben de bonden de mening gevraagd aan al die mensen die vandaag niet kunnen werken of niet op hun werk raken?”

Lambotte roept de bonden dan ook op goed na te denken over de schadelijke impact van hun acties: “Het is des te zuurder en onverantwoord omdat er momenteel binnen enkele in ons land gevestigde multinationals wordt beslist over bijkomende investeringen. Waarom maken we het de mensen die jobs naar ons land willen halen moeilijk?”

Over Agoria

Agoria betekent vooruitgang door technologie. Wij banen het pad voor alle technologisch geïnspireerde bedrijven in België die door de ontwikkeling of toepassing van innovaties vooruitgang in de wereld nastreven. We zijn trots dat meer dan 1.800 lidbedrijven, die samen om en bij de 300.000 werknemers vertegenwoordigen, vertrouwen stellen in de drie pijlers van onze dienstverlening: adviesverlening, business development en de creatie van een optimaal ondernemingsklimaat.