VDAB-schoolverlatersstudie – Agoria: “De werkvloer is de klas van de toekomst”

"Hoewel de uitstroom van leerkrachten centraal staat in de presentatie van de nieuwste schoolverlatersstudie van de VDAB, mogen we andere belangrijke trends niet uit het oog verliezen. Het rapport bevestigt wat we al langer zien: opleidingen die sterk inzetten op werkplekleren, zoals duaal leren en de zevende jaren, bieden jongeren een veelbelovende en directe toegang tot de arbeidsmarkt. Eén jaar na afstuderen blijken net deze trajecten het succesvolst te zijn. De werkvloer is de klas van de toekomst," zegt Jolyce Demely, algemeen directeur van Agoria Vlaanderen.
"De werkvloer is de klas van de toekomst." - Jolyce Demely, algemeen directeur Agoria Vlaanderen
Werkplekleren is een bewezen succesformule. Door de combinatie van theorie en praktijk verwerven jongeren niet alleen een diploma, maar doen ze ook meteen relevante werkervaring op. Daar komt nog bij dat de ongekwalificeerde uitstroom toeneemt. Jongeren die afhaken in het onderwijs zijn vaak niet leermoe, maar wél schoolmoe. Hen perspectief bieden vraagt om andere leertrajecten en net daar ligt het potentieel van werkplekleren.
Agoria Vlaanderen doet daarom een duidelijke oproep aan de minister van Onderwijs en Werk: combineer het beste van twee werelden - onderwijs en werk - en erken de werkvloer als volwaardige opleidingsvloer, gelijkwaardig aan het klaslokaal.
De schoolverlatersstudie legt de jaarlijkse trends opnieuw bloot, maar het beleid blijft achter. Agoria Vlaanderen vraagt daarom concreet:
- Start proeftuinen vanaf schooljaar 2025-2026 waarbij jongeren die schoolmoe zijn, volledig opgeleid worden op de werkvloer
- Versterk het duaal leren, door duidelijker te definiëren voor wie zo’n traject geschikt is
- Zet de zevende jaren sterker in de kijker als toegangsticket tot duurzame tewerkstelling
Jan Gatz