Vlaamse bedrijfswereld in peloton naar Vlaamse verkiezingen

PERSBERICHT - 10 APRIL 2019

Achttien Vlaamse werkgeversorganisaties leggen met het oog op de komende verkiezingen een gezamenlijk prioriteitenlijstje op tafel voor de volgende Vlaamse regering. Ze vragen grondige hervormingen.

Het is volgens de verschillende werkgeversorganisaties - gaande van onder meer de technologie, de bouw en de zorg tot de havens of de voedingssector - voor het eerst dat ze met één stem spreken. Onder de noemer 'Vlaanderen Demarreert' schotelen ze de volgende Vlaamse regering tien beleidsdomeinen voor die voor hen prioritair zijn.

De werkgeversfederaties vragen onder meer 500 miljoen euro extra investeringen in zowel onderzoek en ontwikkeling als mobiliteitsinfrastructuur, samen goed dus voor een miljard bijkomende investeringen. Ze bepleiten ook een modernisering van het Vlaams onderwijs, dat nood heeft aan technologische en digitale innovatie, en de uitbouw van duaal leren. Nog op het eisenlijstje: de invoering van een energienorm, om de energiefactuur binnen de perken te houden, en de invoering van een Vlaamse jobstimulans, die niet-actieven moet motiveren om de stap te zetten naar een job.

Over het Vlaams Werkgeversplatform

Het Vlaams Werkgeversplatform (VWP) is een samenwerking tussen 18 Vlaamse werkgeversorganisaties. Het is de eerste keer ooit dat de Vlaamse werkgevers op deze manier de krachten bundelen. Concreet gaat het om Agoria Vlaanderen(technologie), de Belgische Petroleumfederatie(petroleum), Comeos (handel en diensten), essenscia Vlaanderen(chemie), Febeg (elektriciteit en gas), Febetra (transport en logistieke diensten), Febiac (auto’s en tweewielers), Federgon (HRdiensten), Fedustria Vlaanderen (textiel, hout en meubels), Fevia Vlaanderen(voeding), Go4Circle (circulaire economie), Indufed (glas, papier en karton), Staalindustrie Verbond (staal), Traxio (autohandel en -reparatie), Vlaamse Confederatie Bouw (bouw), Vlaamse Havenvereniging (havengemeenschappen), Vlozo (zorg) en Voka (Vlaamse ondernemingen).