Voertuigindustrie zoekt 600 nieuwe medewerkers in ons land

Agoria: “Bedrijven op zoek naar mensen met kennis rond elektrische voertuigen”

Momenteel heeft een dertigtal bedrijven uit de voertuigindustrie 600 openstaande vacatures in ons land, zo blijkt uit een rondvraag van technologiefederatie Agoria naar aanleiding van het Autosalon. “Het gaat zowel om jobs bij grote productiebedrijven als om functies bij toeleveranciers,” zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. Opvallend: de overgang naar elektrische voertuigen wordt zichtbaar in de lijst van vacatures. Heel wat bedrijven zijn op zoek naar mensen met kennis rond elektrische mobiliteit, zoals bij autobouwer Audi Brussels, toeleverancier C-Mac Elektromag in Ronse en busbouwer VDL in Roeselare.

Busbouwer VDL uit Roeselare trekt volledig de kaart van elektrische mobiliteit en haalde recent al enkele mooie contracten binnen. Het bedrijf is dan ook constant op zoek naar nieuwe medewerkers, momenteel staan er tien vacatures open. Sharon Lepoudre, HR Manager: “In Europa is er binnen het openbaar vervoer een evolutie bezig waarbij duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en toepassing van innovaties steeds belangrijker worden. Om aan deze vraag te voldoen trekken wij vanuit VDL volledig de kaart van de elektrische bus. Door de nieuwe technologie willen we nieuwe arbeidskrachten met een heel specifieke elektrische achtergrond aantrekken, op alle niveaus en alle afdelingen van ons bedrijf.”

C-Mac Elektromag produceert elektronische onderdelen voor automobielproducenten en zoekt momenteel zes nieuwe medewerkers. Danny Detemmerman, directeur van C-Mac: “Er zijn meerdere redenen waarom wij permanent op zoek zijn naar technisch geschoold personeel: wij introduceren heel regelmatig nieuwe technologieën en nieuwe processen, de complexiteit van onze producten neemt toe, er komen hogere eisen op vlak van de traceerbaarheid van de producten, de productie wordt verder geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Verder is er ook een grote behoefte ontstaan omdat we de babyboomers die beginnen uitstromen willen vervangen.“

Bij Audi in Brussel bereiden ze zich dit jaar voor op de productie van een volledig elektrisch voertuig. Daar staan nu een 100tal vacatures open: Erik Prieels, HR-directeur: “Binnenkort start Audi Brussels met een compleet nieuw verhaal. Het succes van de A1 krijgt een bijzonder mooi vervolg dankzij de Audi e-tron, de allereerste 100% elektrische SUV van de Audi groep die vanaf 2018 te Brussel geproduceerd zal worden. Dit betekent dat wij expertise opbouwen en onze huidige kennis uitbreiden met betrekking tot autotechnologie (o.a. batterijen, elektromotoren, besturingssystemen, specifieke materialen zoals aluminium) en automatisering (o.a. robotica, transporttechnieken, productiemethodes, …). Wie een passie heeft voor de nieuwste technologieën kunnen wij dus met andere woorden zonder probleem een droomjob aanbieden.”

Wie kan solliciteren?

“De voertuigindustrie in ons land speelt volop in op de evolutie naar elektrische mobiliteit,” zegt Lambotte. “Dat betekent dat er ook nood is aan nieuwe vaardigheden op de werkvloer. Bestaande werknemers via omscholing en nieuwe kandidaten moeten werken met meer elektronicatoepassingen en batterijtechnologie. Kandidaten met een elektronica-opleiding zijn dus goed geplaatst, maar evengoed zijn bedrijven op zoek naar ICT’ers (bvb. embedded software engineers) en data-analisten. Het moderne voertuig is immers een hoogtechnologisch product vol sensoren en geconnecteerde diensten.”

De vacatures van de voertuigbedrijven worden gepost in de rubriek “jobs” op de website www.BEAutomotive.be. Geïnteresseerde kandidaten (schoolverlaters, alumni en werkzoekenden) kunnen contact opnemen met de bedrijven via de link of het e-mailadres vermeld in de vacatures.

De Belgische voertuigindustrie telt in ons land ruim 300 Belgische en internationale bedrijven en vertegenwoordigt 70.000 jobs.