Walter De Volder (Volvo Car Gent) is Preventieadviseur van het Jaar 2016

Walter De Volder, Preventieadviseur bij Volvo Car Gent, heeft gisteren de Award van Preventieadviseur van het jaar 2016 behaald. Met deze prijs beloont Agoria, de federatie van de technologische industrie, een bedrijf dat bijzondere aandacht schenkt aan veiligheid; niet alleen die van zijn eigen medewerkers maar ook die van derden, voornamelijk onderaannemers.

Met de award voor de Preventieadviseur van het jaar wil Agoria opdrachtgevers in de bloemetjes zetten en hen ondersteunen bij hun inspanningen voor de veiligheid van hun eigen personeel en van hun contractors. Dit jaar heeft Walter De Volder, Preventieadviseur bij Volvo Car Gent, de jury kunnen overtuigen en de prijs in de wacht gesleept.

Welke waren precies de doorslaggevende criteria voor de jury?

• Alle domeinen van de veiligheids- en welzijnswetgeving komen aan bod , ook in het kader van werken met derden (klanten, onderaannemers,…);

• Duidelijkheid in alle stappen naar veiligheidscultuur;

• Aansturing en responsabilisering van de hiërarchische lijn.

Walter legt uit: “Onze veiligheidsregels werden opgesteld met als doel zorg te dragen voor iedereen die op ons bedrijf binnenkomt: medewerkers, bezoekers, contractors. Alle domeinen van het welzijnsbeleid komen aan bod: arbeidsveiligheid, ergonomie, gezondheid, hygiëne, psychosociale aspecten, milieu en verfraaiing van de werkplaatsen.”

Agoria wil tevens de aandacht vestigen op de hoge mate van transparantie die het veiligheidsbeleid van Volvo Car Gent kenmerkt: “Onze prestaties op het vlak van veiligheid worden geregeld met het management besproken. Samen geven we ook stelselmatig feedback aan de verschillende contractors waarmee we samenwerken,” aldus de kersverse Preventieadviseur van het jaar.

Over het derde criterium zegt Walter De Volder het volgende: “Alle investeringen die we doen, hetzij vervangingsinvesteringen hetzij onderhoudswerken en kleine uitbreidingen, worden per fabriek besproken met zowel de hiërarchische lijn als de contractors.”

Bekijk de video :

Agoria maakt elk jaar een studie van de werkongevallen in zijn lidbedrijven: de statistieken van het Fonds voor Arbeidsongevallen (FAO) vertonen al enkele jaren een gestage daling, maar de frequentiegraad en de ernst van de ongevallen in lidbedrijven van Agoria blijven onder de nationale statistieken.

De verkiezing van Preventieadviseur van het jaar is een gezamenlijk initiatief van het Expertisecentrum Sociaal (Veiligheid & Welzijn) en van de sector Contracting van Agoria. Deze sector groepeert bedrijven die actief zijn in het domein van installaties voor gebouwen, infrastructuur en de industrie: installatie, montage, technisch onderhoud en projectmanagement.