EU verbiedt treinfusie Alstom en Siemens

PERSBERICHT - 14 FEBRUARI 2019

Europees commissaris Margrethe Vestager heeft de treinfusie tussen het Franse Alstom en het Duitse Siemens verboden. Marc Lambotte reageert in Trends. Hij is niet gelukkig met de beslissing van Margrethe Vestager. “Als bedrijven willen samengaan, moeten ze die ambitie kunnen waarmaken. Laat hen sterk worden, zodat ze kunnen opboksen tegen de concurrentie elders in de wereld. Er is niks mis met groot zijn. Daarom begrijp ik de beslissing van Europees commissaris Vestager niet. Of misschien weiger ik ze te begrijpen.”

Grotere bedrijven betekenen minder concurrentie en dus hogere prijzen, maar zo zit de hedendaagse economie niet meer in elkaar, aldus Lambotte. “Nieuwe concurrenten met een betere technologie kunnen in geen tijd de markt veroveren. Hoor maar hoe de klassieke winkels klagen over de e-commercebedrijven. Zorg ervoor dat die nieuwkomers hun belastingen betalen, zodat er welvaart terugvloeit naar de consument. De overheid zou beter daarop focussen, in plaats van allergisch te reageren op grote bedrijven.”

Lambotte is geen voorstander van een staatsinvesteringsfonds dat technologiebedrijven beschermt tegen onwelkome overnames, tenzij essentiële veiligheidsbelangen op het spel staan. “Ik ben wel voorstander van overheidshulp bij innovatie in een pril stadium. Die hulp hoeft zelfs geen geld te zijn. Dat kan onderzoeksinfrastructuur zijn, of hulp van academici. En laat voor de rest de economie haar werk doen. Een goed project zal geld vinden.”

Mededingingsregels zijn nodig, maar dan moeten ze voor iedereen gelden, aldus Lambotte. “De Franse politie rijdt altijd met Franse auto’s, en de Duitse politie met Duitse auto’s. Wat een toeval. Maar mijn leden mogen tijdens vergaderingen geen informatie uitwisselen over hun productievolumes, prijzen en winstmarges. Want dat zou aanleiding kunnen geven tot prijsafspraken en marktmanipulatie. Waarom mogen mijn leden gewoon niet even kijken hoe ze zich tot elkaar verhouden? Dat doen ze toch anders gewoon op café?

De Europese regels vertrekken vaak van het idee dat iedereen slecht is. Wel, ik ben goedgelovig op dat gebied.”

Share

Latest News

Website preview
Agoria Vlaanderen verwelkomt Vlaams defensieplan
“Vlaamse veiligheidstechnologie kan voortrekkersrol spelen”
press.agoria.be
Website preview
Reactie Agoria Amerikaanse importtarieven: "Niet bij de pakken blijven zitten"
Agoria wil tegenmaatregelen, onderhandelde oplossing en nieuwe handelsakkoorden
press.agoria.be
Website preview
Nationale stakingsdag - Agoria roept op om geen stokken in eigen wielen te steken
Op 31 maart wordt een nationale stakingsdag georganiseerd, die een belangrijk deel van de Belgische technologische industrie dreigt stil te leggen. Onze sector verloor vorig jaar 8.000 jobs en de vooruitzichten voor dit jaar blijven somber. We zitten in de moeilijkste periode van de laatste 10 à 15 jaar. Agoria wil begrip opbrengen voor de bezorgdheden die aan de basis liggen van deze actie, maar een staking die onze bedrijven platlegt is niet de oplossing. Integendeel, ze zal onze industrie, onze bedrijven en onze werknemers alleen maar verder schade toebrengen, terwijl we het al zo moeilijk hebben.
press.agoria.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over agoria-newsroom

Agoria in het kort

Agoria wil met en voor zijn meer dan 2100 lidbedrijven uit de Belgische technologische industrie merkbaar en duurzaam impact hebben op economische en maatschappelijke uitdagingen. Daarom verdedigt ze als Belgische technologiefederatie de sociale en economische belangen van de technologische industrie in België. Met meer dan 330.000 medewerkers is die een van de grootste sectoren van België en Agoria de grootste federatie binnen het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Zo'n 70 procent van de lidbedrijven van Agoria zijn kmo's.

Neem contact op met

Kantoren: Amber-gebouw, Hermeslaan 7, 1831 Diegem Zetel: Ravensteinstraat 4, 1000 Brussel

www.agoria.be