Preventieadviseur van het jaar werkt bij Borealis in Kallo (Beveren)

PERSBERICHT - 17 SEPTEMBER 2017

Kirsten Vanleeuw is door Agoria verkozen tot de nieuwe preventieadviseur van het jaar. De technologiefederatie looft het hoofd van de interne dienst bij Borealis in Kallo (Beveren) voor de gedragsaspecten bij het evalueren en sturen van gedrag, zonder onderscheid te maken tussen eigen personeel en aannemers. De uitreiking van de award vindt vanavond plaats bij Agoria. Het is het negende jaar dat Agoria de preventieadviseur van het jaar verkiest. Daarmee wil het bedrijven belonen die veiligheid voor hun werknemers en aannemers hoog in het vaandel dragen. Vorig jaar won Volvo Car Gent de wedstrijd, twee jaar geleden BASF.

Vanleeuw: “Als preventieadviseur heb ik een zeer afwisselende baan. Het ene moment ben je bezig met veiligheid en gezondheid en het ander moment met veiligheid van de productieprocessen. Wanneer alle fabrieken volledig stilliggen voor onderhouds- en andere werken, neem ik bijkomend de rol op van veiligheidscoördinator. De baan is heel uitdagend. Ik vind het heel belangrijk om niet voor veiligheid te strijden vanuit mijn bureau. Ik wil contact hebben met de mensen en weten wat er leeft, waar er problemen zijn. Het is belangrijk dat je gemakkelijk aanspreekbaar bent. Wanneer iemand me aanspreekt, wil ik hem of haar niet met het vingertje wijzen omdat iets niet mag, maar wil ik meedenken aan een goede en veilige oplossing. Mijn enkele jaren ervaring als productie-operator hebben mij geleerd wat realistisch is. Mijn grootste tip aan de startende preventie-adviseur is dan ook te zorgen dat je in het werkveld staat, zodat je weet wat medewerkers daar doen en waarom ze iets doen”.

“Agoria draagt veiligheid op de werkvloer hoog in het vaandel zowel naar eigen leden als naar opdrachtgevers actief in andere sectoren dan de technologische industrie. Instrumenten zoals de Agoria codes van goede praktijk en de uitreiking van de award zijn hiervan enkele concrete voorbeelden

“Preventie gaat over het vermijden van kleine ongemakken en grote drama’s. De rol van de preventieadviseur is daarom fundamenteel voor alle mensen die in een bedrijf aan het werk zijn. Daarbij mag geen onderscheid gemaakt worden tussen de eigen medewerkers en de collega’s die voor rekening van andere bedrijven bij je aan de slag zijn. Het zijn allemaal mensen die ’s morgens naar hun werk gaan en die ’s avonds even gezond weer naar hun familie moeten kunnen vertrekken. Dat hebben Kirsten Vanleeuw en Borealis perfect begrepen en dat maakt van hen voorbeelden die we met veel plezier toejuichen”, aldus Marc Lambotte, CEO van Agoria.

Van propyleen tot autobumpers

Borealis in Kallo (Beveren) produceert in een uniek dehydrogenatieproces propyleen uit propaan. In een tweede fabriek op de site is die propyleen de grondstof voor polypropyleen. Dat wordt gebruikt in allerhande toepassingen, zoals bijvoorbeeld auto-onderdelen. “We willen continu verbeteren en streven naar geen enkel incident of accident. Dat is een hele ambitieuze doelstelling zowel voor ons zelf als voor onze aannemers. We gaan daarom in dialoog met de aannemer over visie en veiligheid van alle collega’s”, zegt de preventieadviseur van het jaar.

De jury was gecharmeerd omwille van volgende sterke punten:
- De gedragsaspecten waren sterk aanwezig waarbij het evalueren en sturen van gedrag gebeurt zonder onderscheid tussen eigen mensen en aannemers;
- Veiligheid is sterk aanwezig bij iedereen in het bedrijf;
- Een en dezelfde persoon staat in voor veiligheid van zowel eigen werknemers als van aannemers wat de communicatie sterk bevordert;
- De overdracht van veiligheidscultuur naar derden is zeer sterk aanwezig: samen met de aannemers één team vormen en zo elk incident vermijden.

Nieuwe code van goede praktijk

Naar aanleiding van deze uitreiking heeft Agoria haar nieuwe code van goede praktijk voorgesteld: “Beheersen van productblootstelling bij technische interventies” . Deze code, de zesde in de rij, komt er op vraag van zowel de aannemers als opdrachtgevers die geconfronteerd worden met ongevallen bij technische interventies met chemische producten. Samen met aannemers en bedrijven uit de (petro)chemische sector heeft Agoria deze code van goede praktijk opgesteld die bij dergelijke interventies de risico’s kan helpen beheersen en ongevallen of letsels vermijden en dit aan de hand van tips en nuttige modellen.